ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
0

Master plan flexible, λιμάνι όχι παντός καιρού

Master plan flexible, λιμάνι όχι παντός καιρού

Την πανηγυρική παρουσίασή του σε φορείς και πολίτες της Χίου είχε σήμερα, Κυριακή, 15 Ιανουαρίου 2017, το προσφάτως καταρτισθέν και διαρκώς προσαρμοζόμενο master plan των λιμένων της Χίου.

Στο επίκεντρο, βεβαίως, ο κεντρικός λιμένας της Χίου, για τον οποίο προβλέπονται – κατά το master plan – έργα αναβάθμισης, ώστε να καταστεί περισσότερο λειτουργικός και κυρίως με την προβολή του στο μέλλον.

Τι προέκυψε, όμως, μετά από περίπου 4 ωρών παρουσίαση και συζήτηση, στην κατάμεστη αίθουσα συνεδρίων του Ομηρείου, την Κυριακή; Ιδού συνοπτικά τα συμπεράσματα (όπου λέμε έξω από το λιμάνι, εννοούνται οι προτεινόμενες δύο νέες προβλήτες στην ανατολική πλευρά, μπροστά από το ξενοδοχείο «Χανδρής» και έως τον ΝΟΧ):

1. Έξω από το σημερινό λιμάνι η ακτοπλοΐα, μέσα η κρουαζιέρα, η οποία μέχρι σήμερα έμενε έξω, επειδή τα κρουαζιερόπλοια δεν χωρούσαν να μπουν στο λιμάνι!

2. Μέσα στο λιμάνι τα κρουαζιερόπλοια, αλλά μόνον αν είναι μήκους έως 200 μέτρων, άντε και λίγο παραπάνω ίσως ακόμα 40 μέτρα.

3. Έξω από το λιμάνι τα κρουαζιερόπλοια αν είναι μεγάλα, αλλά πρέπει να είναι και χαμηλά, μάλλον κάτω των 40 μέτρων ύψους, διαφορετικά εμπίπτουν στην απαγόρευση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, αφού στην ίδια ευθεία βρίσκεται το αεροδρόμιο και το εν λόγω ύψος επιβάλλουν οι διεθνείς κανόνες ασφαλούς αεροπλοΐας.

4. Έξω από το λιμάνι, όπως προαναφέραμε, τα επιβατηγά πλοία, αλλά αν φυσάει βοριάς, περίπου τρεις στις δέκα ημέρες, αλλά και λιγότερες δύο στις δέκα το ίδιο κάνει, τότε τα πλοία πρέπει να δένουν μέσα στο λιμάνι.

5. Στην νότια πλευρά του λιμανιού, η οποία ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ κι όχι στο Λιμενικό Ταμείο Χίου, δημιουργείται μια μεγάλη μαρίνα χωρητικότητας 300 σκαφών, αλλά – ταυτόχρονα – ούτε κουβέντα για την μαρίνα – κουφάρι στο νοσοκομείο Χίου, καθώς και την άλλη, που όντως είναι κόσμημα αλλά έρημη, στα Λιμνιά της Βολισσού.

6. Στην περιοχή που γειτνιάζει με τον Ναυτικό Όμιλο Χίου θα κατασκευαστεί… γέφυρα, για να φεύγουν από εκεί τα οχήματα και να μην επιβαρύνουν κυκλοφοριακά την πόλη, αλλά ουδεμία αναφορά έστω και νύξη για το αυθαίρετο – διατηρητέο κτίριο του ΝΟΧ και τις εγκαταστάσεις του.

7. Το λιμάνι των Μεστών, για το οποίο δαπανήθηκαν πολλά εκατομμύρια, ούτε κουβέντα, για το αν, πότε και πώς μπορεί κάπως να αξιοποιηθεί. Αφήνεται να το ρυθμίσει η αγορά στο μέλλον.

8. Τελικά, ποιο θα είναι το κόστος των νέων έργων, για την αναβάθμιση του λιμένα Χίου; Το ποσό των 18 εκατ. ευρώ, που αρχικά αναφέρθηκε ή των 30 εκατ. ευρώ, που σήμερα προβάλλεται; Και ποιο θα προκύψει στο μέλλον, όταν διαπιστωθεί ότι καράβια στα εξωτερικά ντοκ δεν μπορούν να δέσουν γιατί είναι πάνω στο μάτι του βοριά και θα προκύψει η ανάγκη κατασκευής – επέκτασης του λιμενοβραχίονα;

9. Έστω όλα πάνε κατά το πρόγραμμα, ποιό μπορεί αν είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης ενός τέτοιου έργου; Πόσος χρόνος θα απαιτηθεί για μελέτες, για την ωρίμανση του έργου, για τη εξεύρεση χρηματοδότησης, για την κατασκευή του; Κάποιοι αισιόδοξοι λένε πέντε χρόνια, άλλοι λένε δεκαπέντε, δεδομένης και της τρέχουσας δημοσιονομικής πραγματικότητας.

Όλα τα ανωτέρω, αλλά και άλλα ακόμα μικρότερης εμβέλειας, προέκυψαν από τις ερωτήσεις, απορίες και παρεμβάσεις, μετά το πέρας των χαιρετισμών και ομιλιών των επισήμων, καθώς και των παρουσιάσεων από τους μελετητές του master plan του λιμένα, με πλέον διαφωτιστικές εκείνες των κ.κ. Γιάννη Μαλαφή, Σταύρου Μιχαηλίδη, Μάρκου Τριπολίτη, Δήμη Μυλωνάδη και Πάρη Βελλιανίτη, εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ Χίου.

Θεωρητικά, όλες οι παρατηρήσεις, λίγες – βέβαια – λόγω του περιορισμένου χρόνου της εκδήλωσης, αλλά και όσες στο προσεχές διάστημα εγγράφως θα κατατεθούν, θα ληφθούν υπόψη στην οριστικοποίηση του master plan, το οποίο ξεκίνησε με τρεις εναλλακτικές, επελέγη ως επικρατέστερη η τρίτη και στο Ομήρειο παρουσιάσθηκε μία… τέταρτη. Άρα, μπορεί να προκύψουν κι άλλες εκδοχές, με εκφρασθείσα την επιθυμία όλων να είναι προς το καλύτερο.

Στην εκδήλωση την οποία συντόνισε ο κ. Ευθύμης Μητρόπουλος, πρόεδρος του ιδρύματος «Μαρία Τσάκος», παρόντος και του κ. Παναγιώτη Τσάκου, απηύθυναν χαιρετισμούς ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ναυτιλίας κ. Γιάννης Θεοτοκάς, ο βουλευτής Χίου του ΣΥΡΙΖΑ κ. Ανδρέας Μιχαηλίδης, ο αντιπεριφερειάρχης Χίου κ. Σταμάτης Κάρμαντζης, η κα Αναστασία Μαρκάτου εκ μέρους του υπουργείου Τουρισμού και ο πρώην υπουργός κ. Γιώργος Ανωμερίτης.

Είχε προηγηθεί εισαγωγική ομιλία του δημάρχου Χίου κ. Μανώλη Βουρνού, ενώ η παρουσίαση του master plan έγινε από τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου Χίου κ. Μιχάλη Μπελέγρη και τους μελετητές κ.κ. Νίκο Παναγόπουλο και Θεοφάνη Μπομπότη.

limani master_0015limani master_0007

Μοιραστείτε το:
  • rss