Με φοίνικες και πέτρες η πληρωμή του clear way
Με φοίνικες και πέτρες θα πληρωθεί ο εργολάβος, που θα αναλάβει την επιχείρηση του λεγόμενου και clear way, δηλαδή της εκκαθάρισης και ισοπέδωσης του χώρου που απαλλοτριώθηκε για τις ανάγκες μελλοντικής επέκτασης του αεροδιαδρόμου, στον κρατικό αερολιμένα της Χίου.
Αυτό προβλέπεται στην μελέτη, η εκπόνηση της οποίας έχει ολοκληρωθεί και σήμερα Δευτέρα αναμένεται ότι θα εγκριθεί από το Συμβούλιο Έργων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.
Για το υπόλοιπο έργο, αυτό της περίφραξης του χώρου, η μελέτη προβλέπει προϋπολογισμό 200.000 ευρώ, επί του οποίου θα κληθούν οι εργολάβοι να καταθέσουν τις προσφορές τους, με έκπτωση στο ύψος της οποίας θα συνεκτιμήσουν – προφανώς – και το μηδενικό χρηματικό αντάλλαγμα για την εκκαθάριση του χώρου και την ισοπέδωσή του.
Στη λύση προκήρυξης του διαγωνισμού για το έργο, όταν και όποτε γίνει, σε δύο τμήματα, κατέληξαν οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΥΠΑ, αφού έλαβαν υπόψη το ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί από διάφορες πλευρές για την ανάκτηση των διαφόρων υλικών που βρίσκονται στον απαλλοτριωθέντα χώρο.
Πρόκειται, συγκεκριμένα, για δέντρα (φοίνικες, ελιές, κουκουναριές κ.λπ.), τα οποία προορίζονται για πώληση και μεταφύτευση ή για καυσόξυλα, οικοδομικά υλικά και κυρίως πέτρες από τα πετρόκτιστα κτίρια της περιοχής, μέταλλα κ.λπ.
Αμφίβολα τα αποτελέσματα
Αρμόδιοι της ΥΠΑ θεωρούν το αντάλλαγμα αυτό ως ικανό να προσελκύσει τους υποψήφιους εργολάβους για την ανάληψη του έργου της εκκαθάρισης και ισοπέδωσης του χώρου. Ως ένα βαθμό έχει γίνει μια καταγραφή τους κι έχει γίνει και σχετική έρευνα αγοράς στη Χίο.
Εκφράζονται, ωστόσο, επιφυλάξεις για την επιτυχή έκβαση του εγχειρήματος, γιατί η διαδικασία ανάκτησης των όποιων χρήσιμων υλικών υπάρχουν είναι χρονοβόρα και απαιτεί σοβαρό κόστος. Ειδικότερα, το κόστος βρίσκεται στην απασχόληση προσωπικού, που θα διαχωρίσει τα χρήσιμα υλικά, όπως πέτρες, κεραμίδια, μέταλλα κ.ά.
Επιπλέον, επισημαίνεται ότι τα οικοδομικά υλικά είναι αμφίβολο αν θα πωληθούν, άμεσα και σε καλές τιμές, δεδομένου ότι στην παρούσα φάση η οικοδομική δραστηριότητα βρίσκεται στα τάρταρα και δεν θεωρείται καλή ιδέα η αποθήκευση των υλικών για να πωληθούν όταν βελτιωθούν οι συνθήκες της αγοράς.
Εκτός τούτων, πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη ότι στον απαλλοτριωθέντα χώρο έχει γίνει και συνεχίζει να γίνεται κυριολεκτικά πλιάτσικο, όπως είχαμε καταγράψει και σε προηγούμενο ρεπορτάζ μας. Μεγάλες ποσότητες χρήσιμων υλικών έχουν φύγει από τον χώρο, αφού δεν υπάρχει ούτε η στοιχειώδης φύλαξή του, άρα είναι αμφίβολο κατά πόσον τα υπάρχοντα ακόμη υλικά είναι σωστά προϋπολογισμένα.
Το χρονοδιάγραμμα του έργου
Μετά την έγκριση της μελέτης το μεγάλο ζητούμενο είναι να βρεθεί το αναγκαίο κονδύλι των 200.000 ευρώ από τους πόρους της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και να τεθούν σε κίνηση οι διαδικασίες για την δημοπράτηση του έργου.
Εκτιμάται, με το δεδομένο ότι είναι σχεδόν έτοιμα η διακήρυξη και τα τεύχη δημοπράτησης, ότι θα χρειαστεί χρόνος περίπου δύο μηνών – αν όλα εξελιχθούν ομαλά και χωρίς καθυστερήσεις – για την ολοκλήρωση των διαγωνιστικών διαδικασιών. Καθυστερήσεις μπορεί να προκύψουν είτε από την καθυστέρηση προκήρυξης του έργου, ελλείψει της αναγκαίας χρηματοδότησης, είτε απροθυμίας των εργολάβων ή και ενστάσεων, που μπορεί να φέρουν πίσω τις διαδικασίες.
Πάντως, η εκτίμηση για έναρξη των εργασιών εκκαθάρισης και περίφραξης στις αρχές Μαρτίου θεωρείται ιδιαιτέρως αισιόδοξη. Αν όλα, λοιπόν, προχωρήσουν ομαλά, τότε κυριολεκτικά θα δοθεί μάχη με τον χρόνο, ώστε πριν την πλήρη έναρξη της τουριστικής περιόδου να είναι ολοκληρωμένα τα έργα (ισοπέδωση, περίφραξη).
Η περίφραξη
Σύμφωνα με την μελέτη η περίφραξη θα είναι δύο τύπων. Στη δυτική πλευρά (δηλαδή στην προέκταση της οδού Χρήστου θα γίνει «τύπου ΝΑΤΟ», όπως δηλαδή είναι και η υφιστάμενη στο νότιο τμήμα του αεροδρομίου, προς την πλευρά του κάμπου της Χίου, καθώς και στο δυτικό. Ιδίου τύπου θα είναι και η κάθετη περίφραξη, δηλαδή η παράλληλη προς την οδό Αεροπόρου Ροδοκανάκη.
Αντιθέτως, η ανατολική περίφραξη, προς την πλευρά της παραλίας, θα είναι πρόχειρη. Θα περιλαμβάνει ανεξάρτητους σιδηροπασσάλους και υψηλό πλέγμα και θα έχει προσωρινό ρόλο. Μελλοντικά, σε επέκταση του αεροδρομίου Χίου, προβλέπεται η μετακίνηση της παραλιακής λεωφόρου και η κατάληψη του χώρου από το αεροδρόμιο. Για τον λόγο αυτό και δεν κατασκευάζεται στην παρούσα φάση ακριβή περίφραξη στην συγκεκριμένη πλευρά.