Αλλοδαποί καπετάνιοι στα πλοία, κατά παραγγελία εφοπλιστών τροπολογία Πλακιωτάκη

Μέσα σε όλο αυτόν τον ορυμαγδό των μέτρων για την πανδημία και στο κατακαλόκαιρο η κυβέρνηση πέρασε τροπολογία με την οποία στην ουσία καταργείται η Συλλογική Σύμβαση εργασίας των ναυτεργατών και γκρεμίζεται άλλο ένα κεκτημένο που εξασφάλιζε την ύπαρξη των Ελλήνων πλοιάρχων στα πλοία.

Ανακοίνωση σχετική εξέδωσε η Παγχιακή Ένωση Συνταξιούχων ΝΑΤ Χίου.

«Στα μουλωχτά, μέσα στο κατακαλόκαιρο, με μια τροπολογία-πρόκληση της τελευταίας στιγμής που κατέθεσε σε άσχετο νομοσχέδιο, η κυβέρνηση επιχειρεί να ρίξει στα Τάρταρα τους μισθούς των Ελλήνων ναυτεργατών στα ποντοπόρα πλοία, εξισώνοντάς τους με τις αποδοχές που δίνουν οι Έλληνες εφοπλιστές σε αλλοδαπούς ναυτεργάτες στα πλοία με «σημαία ευκαιρίας».

Το επιχείρημά τους είναι ότι έτσι θα αυξηθούν τα υπό ελληνική σημαία πλοία και θα αυξηθούν οι θέσεις εργασίας, στην πραγματικότητα όμως θα εξαφανίσουν τον Έλληνα ναυτικό από τα πλοία, διότι με αυτή την τροπολογία καταργούν την εφαρμογή της κλαδικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΣΣΕ) στα υπό Ελληνικής σημαίας πλοία για τους Έλληνες ναυτεργάτες που ναυτολογούνται στις ειδικότητες Ανθυποπλοιάρχου και Γ’ Μηχανικού καθώς και στο κατώτερο πλήρωμα

Προβλέπεται συγκεκριμένα ότι για τους Έλληνες ναυτεργάτες που ναυτολογούνται σε ειδικότητες κατώτερου πληρώματος καθώς και στις ειδικότητες ανθυποπλοιάρχου και Γ΄ μηχανικού, θα εφαρμόζονται οι «διεθνώς κρατούσες αρχές και συμβάσεις», δηλαδή τα μισθολόγια πείνας που υπογράφει η εργοδοτική «Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων Μεταφορών» (ITF).

Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με τη μισθολογική κλίμακα της ITF/ΔΟΜ, οι συνολικές αποδοχές του ναύτη στα ποντοπόρα καράβια διαμορφώνονται ως εξής σε δολάρια: Βασικός Μισθός 625 + πληρωμή Αδειών 52,08 + πληρωμή για άδειες εθνικών εορτών 30,05 + 391 για 104 ώρες υπερωρίες. Το σύνολο 1.098,13 δολάρια μηνιαίες αποδοχές, για 12ωρη δουλειά τη μέρα – 72 ώρες δουλειά τη βδομάδα (6ήμερο), χωρίς βεβαίως δημόσια Κοινωνική Ασφάλιση. 

Με το ίδιο απατηλό επιχείρημα, βέβαια, από το 1980 έως σήμερα έχουν χτυπηθεί αλύπητα τα δικαιώματα των ναυτεργατών, έχουν μειωθεί 11 φορές οι οργανικές συνθέσεις των πλοίων, όμως ο αριθμός των ναυτεργατών με συγκροτημένα δικαιώματα και ΣΣΕ στα ποντοπόρα διαρκώς μειώνεται (4 ως 6, ανάλογα με τους κόρους των πλοίων, έμειναν με την τελευταία μείωση της οργανικής σύνθεσης). Τώρα έρχεται η κυβέρνηση να δώσει τη χαριστική βολή στους ναυτεργάτες, για να ενισχύσει παραπέρα την τεράστια κερδοφορία των εφοπλιστών που συνεχίζεται απρόσκοπτα και εν μέσω κρίσης», αναφέρει η ανακοίνωση.

Σημαντικό όμως ειδικά για τη Χίο είναι ένα ακόμη άρθρο της ίδιας τροπολογίας το οποίο καθιστά σαφές ότι συγκροτημένα εργασιακά δικαιώματα δεν θα έχει πλέον ούτε ο πλοίαρχος. Αναφέρεται συγκεκριμένα: «Στην περίπτωση που για τις ανάγκες της εκάστοτε ναυτιλιακής εταιρείας υπό συγκεκριμένες διαδικασίες δεν προσφέρεται Έλληνας πλοίαρχος (…) θα παρέχεται η ευελιξία ναυτολόγησης αλλοδαπού πλοιάρχου. Πρόκειται για απολύτως κρίσιμη και απαραίτητη στήριξη της ελληνικής σημαίας».

Η ΠΕΣ/ΝΑΤ ΧΙΟΥ καταλήγοντας καταδικάζει “την απλοχεριά του κυρίου Πλακιωτάκη προς τους Εφοπλιστές, που με αυτή την τροπολογία βάζει ταφόπλακα στα ναυτεργατικά δικαιώματα και θα σβήσει τον νυν και μελλοντικό Έλληνα ναυτικό από τα πλοία “και καλεί όλους τους ναυτικούς να είναι έτοιμοι για κινητοποιήσεις

- Advertisement -

- Advertisement -

Σχόλια