Από το πουθενά στο πουθενά, νέος δρόμος καταμεσής στο Αίπος

Συνεχίζοντας η περιφερειακή ενότητα Χίου μια… παράδοση οδικών έργων άχρηστων, ρουσφετολογικών ή πολυτελείας, έβαλε τώρα μπροστά – αφού τελείωσε εκείνο της Σπαρτούντας – Πισπιλούντας και «δρομολογήθηκε» το Καμπιά – Λεπτόποδα – ένα ακόμα φιλόδοξο project: Να συνδέσει την εθνική οδό Χίου – Καρδαμύλων με την επαρχιακή οδό Χίου – Βολισσού.

Πού θα γίνουν οι συνδέσεις; Από το πουθενά, στην περιοχή Θόλος στο άλλο πουθενά, στο Αίπος, στο σημείο όπου βρίσκεται το παιδικό χωριό της Κιβωτού, με τον νέο δρόμο να διασχίζει το Αίπος, «πατώντας» σε υφιστάμενη αγροτική οδό, που συνδέει τα δύο σημεία, σε μήκος περίπου επτά χιλιομέτρων.

Βέβαια, όταν λέμε ότι πρόκειται για επαρχιακό δρόμο, σημειωτέον αρμοδιότητας του δήμου Χίου, μην φανταστεί κανείς ότι υπάρχουν σοβαρές αγροτικές καλλιέργειες στην υπόψη περιοχή σε όλο της το μήκος, αφού πρόκειται για περιοχή κατ΄ εξοχήν  άγονη, ενώ οι όποιες κινήσεις γίνονται αφορούν επισκέπτες και φυσιολάτρες, καθώς και κτηνοτρόφους της περιοχής.

Φτιάχνουν δρόμους πολυτελείας στο πουθενά

και οι στροφές του Αίπους προκαλούν

Ενώ, διαχρονικά η περιφερειακή ενότητα Χίου αναλώνεται και αναλώνει πολύτιμο δημόσιο χρήμα σε τέτοιου είδους οδικά έργα, εξακολουθεί να αγνοείται και να αποτελεί θετική πρόκληση η παράκαμψη των στροφών του Αίπους και συνακόλουθα του Βροντάδου, στην διαδρομή προς την Βόρεια Χίο.

Το έργο αυτό έχει κριθεί πολλάκις ως απολύτως αναγκαίο, γιατί διευκολύνει και συντομεύει την διαδρομή κυρίως προς την βορειοδυτική Χίο, παρακάμπτοντας την δύσκολη κατοικημένη περιοχή του Βροντάδου, με πολλαπλά οικονομικά και κοινωνικά οφέλη.

Παρά ταύτα, τα πακέτα των εκατομμυρίων έρχονται και πάνε κυριολεκτικά στον βρόντο και ένα από τα πλέον σημαντικά οδικά έργα του βόρειου τμήματος νησιού εξακολουθεί να φαντάζει ουτοπία.

Άλλοθι η παράκαμψη του Μηλιγκά, στην καλύτερη θα είναι προσωρινό έργο

Για τον συγκεκριμένο δρόμο η οικονομικής επιτροπή της περιφέρειας Βορείου Αιγαίου αποφάσισε την προηγούμενη εβδομάδα την «έγκριση δημοπράτησης, έγκριση διακήρυξης δημοπρασίας και έγκριση επιτροπής διαγωνισμού για την προκήρυξη της μελέτης με τίτλο: “Μελέτη βελτίωσης οδικού τμήματος παράκαμψης Μηλιγκά”».

Το εκτιμώμενο κόστος της σχετικής μελέτης ανέρχεται σε 350.000 έως 380.000 ευρώ, η δε μελέτη θα περιλαμβάνει την σκοπιμότητα του έργου, τα γεωμετρικά και εν γένει τεχνικά χαρακτηριστικά του δρόμου, τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις κ.λπ.

Ως βασικός λόγος για την κατασκευή αυτού του δρόμου προβάλλεται η ανάγκη εκτέλεσης έργων για την αντιμετώπιση των καταπτώσεων βράχων στην εθνική οδό Χίου – Καρδαμύλων, στο ύψος του Μηλιγκά, κάτι – ωστόσο – που ακόμα ούτε σε επίπεδο διερεύνησης και πολύ περισσότερο μελέτης έχει ξεκινήσει. Για να υπάρχει, όπως επισημαίνει στον astraparis.gr ο αντιπεριφερειάρχης Χίου κ. Παντελής Μπουγδάνος, εναλλακτική διαδρομή για τους κατοίκους Παντουκειούς, Συκιάδας, Λαγκάδας, Καρδαμύλων και γενικότερα για την βορειοανατολική πλευρά του νησιού. Δευτερευόντως, επικαλείται την δυσκολία διέλευσης από τις στροφές του Αίπους μεγάλων τουριστικών λεωφορείων, καθώς και βαρέων φορτηγών οχημάτων.

Η υφιστάμενη σύνδεση μέσω Πιτυούς, που χρησιμοποιήθηκε όταν είχε κλείσει η εθνική οδός λόγω των προβλημάτων στα «φράγμα» Σαραπιού, κατά τον ίδιο είναι χρονοβόρα και ταλαιπωρεί τους κατοίκους.

Δηλαδή, ενώ δεν υπάρχει καν μελέτη που θα υποδείξει τα αναγκαία έργα στην περιοχή Μηλιγκά, ξεκινά η διαδικασία για ένα οδικό έργο παράκαμψης της υπόψη περιοχής, χωρίς καν να είναι γνωστή η αναγκαιότητά του, τουλάχιστον για τον υπόψη σκοπό.

Περαιτέρω, ο κ. Μπουγδάνος χαρακτηρίζει το συγκεκριμένο οδικό έργο στρατηγικού χαρακτήρα, ωσάν να επρόκειτο για έργο απολύτως αναγκαίο για την… ανάπτυξη της περιοχής του Αίπους, ενώ ο βασικός προβαλλόμενος λόγος υποδηλώνει ότι θα είναι – αν τελικά χρειαστεί να γίνει – ένα προσωρινό έργο, το οποίο και δεν θα έχει σημαντικό λόγο ύπαρξης αν και εφόσον αντιμετωπισθούν τα προβλήματα στην περιοχή του Μηλιγκά.

Τμήμα του υφιστάμενου αγροτικού δρόμου

Τεχνικά και όχι μόνον δύσκολο έργο, που σημαίνει ότι θα είναι και δαπανηρό

Ο υφιστάμενος αγροτικός δρόμος εξυπηρετεί ελάχιστες τοπικές κινήσεις και η παραδοχή της όποιας μελέτης εκπονηθεί θα είναι ο νέος δρόμος να πατήσει στην υφιστάμενη χάραξη με τις όποιες διαπλατύνσεις και βελτιώσεις σε μικρή κλίμακα των γεωμετρικών χαρακτηριστικών του.

Ωστόσο, η μορφολογία της περιοχής είναι δύσκολη, με κατά τόπους μεγάλες κλίσεις, διέλευση από ρέματα και συνακόλουθα αναγκαία υδραυλικά και τεχνικά έργα, σε μια ευρύτερη περιοχή, όπως αυτή του Αίπους, που χαρακτηρίζεται ως περιβαλλοντικά ιδιαίτερη και ευαίσθητη. Πλέον, δε τούτων, ο δρόμος διέρχεται από την αρχαιολογική περιοχή του Ρημόκαστρου, άρα εκτός των άλλων εγκρίσεων απαιτείται και έγκριση της αρχαιολογικής υπηρεσίας.

Σε κάθε περίπτωση, ο δρόμος, ο οποίος θα έχει τα χαρακτηριστικά συνδετήριας οδού εθνικής με επαρχιακή οδό, πρέπει να είναι πάνω απ΄ όλα ασφαλής και να εξασφαλίζει κάποιες προϋποθέσεις άνετης κυκλοφορίας.

Όλα αυτά, όμως, συνεπάγονται αυξημένο κόστος κατασκευής, αν και εφόσον αντιμετωπισθούν τα τεχνικά εμπόδια και ξεπεραστούν οι γραφειοκρατικές μεν, ουσιαστικές δε, διαδικασίες εγκρίσεων και αδειοδοτήσεων από τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες. Ουσιαστικά, μιλάμε για μια διαδικασία που θα κρατήσει αρκετά χρόνια (εκπόνηση μελέτης, εγκρίσεις – αδειοδοτήσεις, εξασφάλιση χρηματοδότησης, κατασκευή).

Στο διάστημα αυτό και εν όψει αυτού του έργου η αντιμετώπιση των όποιων προβλημάτων του Μηλιγκά μπαίνει ήδη σε δεύτερο πλάνο, ενώ κανονικά από εκεί πρέπει να ξεκινήσουν οι μελέτες, που θα υποδείξουν τα αναγκαία έργα και τις όποιες εναλλακτικές οδούς τυχόν απαιτηθούν για την κατασκευαστική περίοδο των έργων στην περιοχή των καταπτώσεων.

ΦΩΤΟ GOOGLE: Το σημείο στην περιοχή Θόλος απ΄ όπου θα ξεκινά ο δρόμος

 

ΦΩΤΟ GOOGLE: Το σημείο στο χωριό του Αίπους, όπου και θα καταλήγει ο δρόμος