
Επτά προτάσεις από τον Κάρμαντζη για τους δασικούς χάρτες της Χίου
Αλλαγή της υφιστάμενης δασικής νομοθεσίας σε ό,τι αφορά τους λεγόμενους δασωμένους αγρούς, μείωση των παραβόλων για τις αντιρρήσεις και απλοποίηση των σχετικών διαδικασιών για τους δασικούς χάρτες, που για τη Χίο αναρτήθηκαν στις 11 Μαρτίου 2021, ζητά – μεταξύ άλλων – από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωνσταντίνο Σκρέκα ο δήμαρχος Χίου κ. Σταμάτης Κάρμαντζης.
Σε επιστολή του επισημαίνει ότι στον νομό Χίου «η πλειονότητα των εκτάσεων εμφανίζεται με πράσινη επικάλυψη, υποδηλώνοντας ότι οι εκτάσεις αυτές υπάγονται στην δασική νομοθεσία, φέρνοντας τα πάνω κάτω στη ζωή χιλιάδων συνδημοτών μας, που «βλέπουν» από τη μια στιγμή στην άλλη τις περιουσίες τους να μετατρέπονται σε δασικές εκτάσεις!».
Προσθέτει ότι «διαπιστώνεται από τους ίδιους τους πολίτες και πιστοποιείται από εξειδικευμένους επιστήμονες η «βιασύνη» που φθάνει στα όρια της προχειρότητας του εν λόγω εγχειρήματος στον νομό μας, μετακυλίοντας το πρόβλημα στον κάθε πολίτη – ιδιοκτήτη έκτασης, ο οποίος (λόγω της προχειρότητας αυτής) καλείται εναγωνίως να αντιδράσει, να ξοδευτεί κ.λπ., για να αποδείξει την πραγματική κατάσταση των εκτάσεών του, που όφειλε τόσο η εταιρεία που συνέταξε τον δασικό χάρτη, αλλά και η αρμόδια δασική αρχή που τον θεώρησε, να αποτυπώσει.
Ειδικότερα, από τα στοιχεία του δασικού χάρτη προκύπτει ότι ποσοστό άνω του 70% φέρει δασική ή άλλη «προβληματική» μορφή, με αποτέλεσμα κατοικίες, οικόπεδα, καλλιέργειες, δρόμοι κ.ά., να αμφισβητούνται, προκαλώντας έντονες διαμαρτυρίες και ανησυχία στους συνδημότες μας για τα λάθη που εντοπίζονται. Επιπροσθέτως των ανωτέρω, τονίζουμε ότι καλείται ο κάθε πολίτης, πριν καν τελειώσει ο «γολγοθάς» της κτηματογράφησης, να επιβαρυνθεί σημαντικά σε τέλη αντίρρησης και αμοιβές γραφείων, προκειμένου να προασπίσει την ακίνητη περιουσία του που αμφισβητείται από τον αναρτημένο δασικό χάρτη. Έτσι, ενάντια στους κανόνες της χρηστής διοίκησης και του αισθήματος κράτους δικαίου, στην κοινωνία μας επικρατεί η άποψη της πρόχειρης δουλειάς, που σκοπό έχει να στερήσει άδικα και χωρίς λόγο γνωστές και αδιαμφισβήτητες ιδιοκτησίες, μεταφέροντας όλο το βάρος και την αγωνία στους πολίτες».
Ο κ. Κάρμαντζης διατυπώνει τις ακόλουθες προτάσεις:
1. Δεδομένου της τρέχουσας οικονομικής κατάστασης στην χώρα μας και λαμβάνοντας υπόψη ότι ο κάθε πολίτης έχει πληρώσει αντίστοιχα τέλη στο ελληνικό Δημόσιο κατά την διαδικασία της κτηματογράφησης της ακίνητης περιουσίας του, προτείνουμε να καταργηθούν τα ισχύοντα τέλη για την υποβολή αντίρρησης ή έστω να εξισωθούν σε ένα συμβολικό τίμημα (π.χ. 10 ευρώ ανά αντίρρηση).
2. Να προχωρήσει άμεσα νομοθετική ρύθμιση για τους δασωμένους αγρούς, δηλαδή σε εκτάσεις που φέρουν χαρακτήρα «ΑΔ» στον δασικό χάρτη, οι οποίοι καταλαμβάνουν μεγάλο μέρος στον νομό μας. Οι εν λόγω εκτάσεις πρέπει να αποδεσμευθούν από την δασική νομοθεσία, εφόσον αποδεικνύεται αρμοδίως το ιδιοκτησιακό καθεστώς τους. Επίσης, τέτοιες εκτάσεις αποτελούν σε μεγάλο ποσοστό ιδιοκτησίες ομογενών, οι οποίοι πιθανόν να μην έχουν την σχετική ενημέρωση για να πράξουν τα δέοντα και να διαφυλάξουν την περιουσία τους.
3. Αντίστοιχα, να απαλλάσσονται από την δασική νομοθεσία εκτάσεις που εμφανίζουν αγροτική μορφή από το έτος 1975 έως σήμερα, ώστε να αποφευχθεί και τυχόν απώλεια εισοδημάτων αγροτών που απορρέουν από τις αγροτικές / κρατικές ενισχύσεις.
4. Να γίνει νομοθετική ρύθμιση περί απαλλαγής από την δασική νομοθεσία ιδιόκτητων εκτάσεων που φέρουν κτίσμα ή κτίσματα, στα οποία υφίστανται νόμιμη οικοδομική άδεια από την πολεοδομία, έστω κι αν δεν υπάρχει σχετική βεβαίωση από την δασική υπηρεσία.
5. Να προβλεφθεί δυνατότητα υποβολής αντιρρήσεων σε πολίτες που εν αγνοία ή αμέλειά τους δεν ενήργησαν αρμοδίως εντός της προθεσμίας του προηγούμενου δασικού χάρτη (προ τριετίας).
6. Επίσης, να δίνεται στους πολίτες η δυνατότητα επανεξέτασης υποβληθείσας αντίρρησής τους σε άλλη επιτροπή εξέτασης αντιρρήσεων (ΕΠΕΑ), στην περίπτωση που κρίνουν ότι η πρώτη ΕΠΕΑ δεν εξέτασε την υπόθεσή τους με την δέουσα σημασία.
7. Να δημιουργηθεί τεχνική επιτροπή, η οποία λαμβάνοντας υπόψη την σχετική νομοθεσία, θα αποτυπώσει με τα ίδια κριτήρια σε όλο τον ελλαδικό χώρο τις «χορτολιβαδικές» και «πεδινές χορτολιβαδικές εκτάσεις». Ειδικότερα, στον νομό μας η παρουσία των εν λόγω εκτάσεων είναι ελάχιστη, συγκριτικά με άλλα νησιά που φέρουν όμοια βλάστηση, με αποτέλεσμα να μην αποτυπώνεται η πραγματική κατάσταση στον αναρτημένο δασικό χάρτη, δημιουργώντας ισχυρά τεκμήρια αμφισβήτησης σε πάμπολλους ιδιοκτήτες τέτοιων εκτάσεων.