Η Frontex κατηγορείται για συγκάλυψη των ελληνικών push back

Οι σουηδικές αρχές κατηγορούν την Frontex ότι παρενέβη για να μην γίνει αναφορά περιστατικού επαναπροώθησης προσφύγων και μεταναστών ανοικτά της Χίου από την ελληνική ακτοφυλακή στις 30 Οκτωβρίου 2020, σύμφωνα με έγγραφα που αποκαλύπτει σήμερα, Πέμπτη 26 Νοεμβρίου 2020, αποκλειστικά η εφημερίδα New York Times.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η εκπρόσωπος της Σουηδίας στο διοικητικό συμβούλιο της Frontex αποκάλυψε το περιστατικό στο έκτακτο συμβούλιο της 10ης Νοεμβρίου 2020.

Σε άλλα σημεία των εγγράφων, που έχει στην κατοχή της η αμερικανική εφημερίδα, περιγράφονται ακόμα περισσότερα περιστατικά επαναπροωθήσεων στα ελληνικά ύδατα, που κατά περίπτωση δεν κατέληξαν σε επίσημες αναφορές εντός του συστήματος Frontex, λόγω παρέμβασης των ελληνικών αρχών, γεγονός που θορυβεί Ευρωπαίους αξιωματούχους ως προς την πραγματική ανεξαρτησία της Frontex.

Για παράδειγμα, το δημοσίευμα αναφέρει περιστατικό στις 10 Αυγούστου 2020, όπου – παρουσία γερμανικού σκάφους υπό την Frontex – σκάφος του Λιμενικού Σώματος απώθησε με μανούβρες βαρκάκι με πρόσφυγες και μετανάστες προς τα τουρκικά ύδατα. Μετά από γερμανικό ερώτημα για το περιστατικό, η ελληνική πλευρά απήντησε ότι η απώθηση ήταν σύννομη και απλά συνιστούσε επιθετική φύλαξη συνόρων.

Πέντε ώρες παρακολουθούσε αεροσκάφος της Frontex push back στην Λέσβο

Σε τρίτο και ίσως το σοβαρότερο περιστατικό, αεροσκάφος της Frontex παρακολούθησε, κατέγραψε και ανέφερε στα κεντρικά του οργανισμού push back που διήρκεσε πάνω από 5 ώρες στις 18 προς τις 19 Απριλίου 2020, στα ύδατα της Λέσβου.

Σύμφωνα με την αναφορά του πληρώματος του αεροσκάφους της Frontex, σκάφος της ελληνικής ακτοφυλακής αρχικά διέσωσε περίπου 20 πρόσφυγες και μετανάστες και έσυρε το βαρκάκι τους προς την στεριά, περί τα μεσάνυχτα. Όμως, υπό τα βλέμματα του πληρώματος του αεροσκάφους, στις 02:45, οι Έλληνες λιμενικοί ξανάβαλαν τους πρόσφυγες και μετανάστες στο βαρκάκι και τους έσυραν στα τουρκικά ύδατα, όπου και τους εγκατέλειψαν.

Καθ΄ όλη την διάρκεια του περιστατικού, το ελληνικό κέντρο επιχειρήσεων ζητούσε από το αεροσκάφος της Frontex να αλλάξει σχέδιο πτήσης και να απομακρυνθεί από το σημείο όπου ήταν σε εξέλιξη το περιστατικό. Μετά τις 3 τα ξημερώματα, το ίδιο πλήρωμα της Frontex έκανε αναφορά ότι οι πρόσφυγες και μετανάστες ήταν εγκαταλελειμμένοι στην θάλασσα και το βαρκάκι τους δεν είχε καν μηχανή, ενώ το ελληνικό σκάφος είχε φύγει.

Το περιστατικό κατεγράφη υπό την κατηγορία σοβαρού περιστατικού παραβίασης βασικών δικαιωμάτων στο σύστημα της Frontex, όμως τα έγγραφα που έχουν στην κατοχή τους οι ΝΥΤ υποδηλώνουν ότι η αναφορά αυτή εν τέλει “αποσύρθηκε.”

Στο καναβάτσο ο επικεφαλής της Frontrex Φαμπρίς Λετζερί

Το διοικητικό συμβούλιο της Frontex, στην έκτακτη συνεδρίασή του στις 10 Νοεμβρίου 2020, υπέβαλε πολλές ερωτήσεις στον επικεφαλής της Frontex κ. Φαμπρίς Λετζερί  και του έδωσαν προθεσμία να απαντήσει γραπτώς την Παρασκευή 20 του μήνα, ώστε να έχουν όλοι οι μετέχοντες αρκετό χρόνο στην διάθεσή τους για να τις μελετήσουν προ του τακτικού διοικητικού συμβουλίου της Τετάρτης (χθες), 25 Νοεμβρίου 2020.

Όμως, ο κ. Λετζερί έστειλε τις απαντήσεις με τέσσερις μέρες καθυστέρηση, 15 ώρες πριν την έναρξη της συνεδρίασης.

Ως εκ τούτου, θα γίνει κι άλλο έκτακτο συμβούλιο σε περίπου δύο εβδομάδες, γεγονός που καταδεικνύει την πίεση στον επικεφαλής της Frontex, ο οποίος καλείται να βρει κάτι πειστικό να πει για όλα αυτά, αλλά και για το πώς σκοπεύει να πορευτεί.

- Advertisement -

- Advertisement -

Σχόλια