Το πρώτο «ναι» του ΣΥΡΙΖΑ για την επέκταση του αεροδρομίου

«Ναι» στον καθαρισμό της απαλλοτριωμένης έκτασης, για τον ορισμό της ως clear way του αεροδρομίου Χίου, είπαν σήμερα, Δευτέρα 25 Μαΐου 2015, οι εκπρόσωποι του ΣΥΡΙΖΑ, ο βουλευτής κ. Ανδρέας Μιχαηλίδης και ο υπεύθυνος της θεματικής Ανάπτυξης του κόμματος στη Χίο κ. Αριστοτέλης Τύμπας.

Ταυτόχρονα, όμως, έκοψαν τα φτερά όσων ονειρεύονται και τουριστική απογείωση του νησιού, με την ολοκλήρωση τόσο του έργου αυτού όσο και της πλήρους ανάπτυξης των σχεδίων του Master Plan το οποίο ήταν και παραμένει μετέωρο.

Οι δε προοπτικές του, όπως παρουσιάστηκαν τη Δευτέρα 25 Μαΐου 2015, στην αίθουσα του Επιμελητηρίου Χίου, όπου έλαβε χώρα η ενημερωτική συνάντηση των δύο με φορείς και ΜΜΕ, κάθε άλλο παρά ευοίωνες διαγράφονται.

«Παρά την πολιτική εκμετάλλευση του θέματος και τον άκρατο λαϊκισμό, στον οποίο επιδίδονται ανελλιπώς ορισμένοι που εξυπηρετούν συμφέροντα, ελάχιστα από την ουσία της υπόθεσης είναι γνωστά στο ευρύ κοινό για το έργο και τις αλλαγές που θα επιφέρει», τόνισε ο κ. Ανδρέας Μιχαηλίδης, ξεκαθαρίζοντας ότι συνεχίζει τον αγώνα ώστε οι βασικές υποδομές του νησιού να παραμείνουν υπό κρατικό έλεγχο.

airport syriza 2

«Βόμβες» για τις αλλαγές των κανονισμών και τα τεχνικά δεδομένα

«Η επιμήκυνση του διαδρόμου χωρίς την απαραίτητη διαπλάτυνση δεν έχει κανέναν νόημα», τόνισε ο από την πλευρά του ο κ. Τύμπας παίρνοντας τη σκυτάλη της ενημέρωσης.

Παράλληλα, αποκάλυψε ότι όλα τα δεδομένα της μελέτης έχουν πλέον ανατραπεί, καθιστώντας την ουσιαστικά άκυρη, κάτι που αναμένεται να συμβεί και τυπικά μετά το 2017, χρονιά που αλλάζουν πλέον τα διεθνή πρότυπα ασφαλείας αεροδρομίων.

«Το έργο της επιμήκυνσης του διαδρόμου είναι εύκολο να γίνει αντίθετα με αυτό της διαπλάτυνσης, που απαιτεί είτε επίχωση της θάλασσας, είτε υπογειοποίηση του δρόμου. Κάτι που καθιστά το έργο απρόβλεπτο τεχνικά και οικονομικά και οδηγεί τις υπηρεσίες να δηλώνουν απροθυμία για την ανάληψή του», επεσήμανε ο κ. Τύμπας.

Μάλιστα, όπως υπογράμμισε, σύμφωνα με τους κανονισμούς που θα ισχύσουν από το 2017 και μετά «κανονικά η διαπλάτυνση πρέπει να είναι διπλάσια από αυτή που τώρα προβλέπεται και φτάνει τα 75 μέτρα αντί των 150 μέτρων που απαιτούνται».

«Δυστυχώς, όμως, η διαπλάτυνση που είναι και το ζητούμενο, ώστε ο δρόμος να έχει απόσταση ασφαλείας από τον διάδρομο των αεροσκαφών, κρύφτηκε επιμελώς όλα αυτά τα χρόνια, ενώ την ίδια περίοδο δόθηκαν 28 εκατ. ευρώ για απαλλοτριώσεις χωρίς καμία μελέτη», τόνισε.

Τίποτα δεν είναι εξασφαλισμένο με την επιμήκυνση

Ο κ. Τύμπας έθεσε ακόμα δύο παραμέτρους, που δείχνουν – όπως τόνισε – την προχειρότητα που επικράτησε, αφού – σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης – ούτε και αυτή η πολυπόθητη έλευση μεγαλύτερων αεροσκαφών πρέπει να θεωρείται εξασφαλισμένη.

«Η επιμήκυνση σύμφωνα με το Master Plan θα επέτρεπε την άμεση έλευση αεροπλάνων τύπου Boeing 737 και εξυπηρέτησης 757. Ακόμα όμως και με αυτή την επιμήκυνση μόνο η προσγείωση πρέπει να θεωρείται δεδομένη και όχι η απογείωση. Ως εκ τούτου, όλα παραμένουν στη διακριτική ευχέρεια των εταιρειών», σημείωσε ο κ. Τύμπας, επικαλούμενος σχετικές τεχνικές αναφορές του Master Plan.

airport syriza 1

Παραδοχές που έχουν ανατραπεί ριζικά

Επιπλέον, ο κ. Τύμπας σημείωσε και την παραδοχή της μελέτης ότι το έργο από μόνο του δεν θα φέρει πρόσθετη ζήτηση αλλά ότι σχεδιάστηκε πάνω στην εκτίμηση της θεαματικής αύξησης του ανταγωνισμού μετά την πώληση της «Ολυμπιακής» και την κατάργηση του μονοπωλίου, κάτι που αποδείχθηκε πέρα ως πέρα λάθος.

«Οι προβλέψεις της μελέτης έκαναν λόγο για 386.000 επιβάτες και πλέον όταν σήμερα ο αριθμός αυτός είναι κάτω του 50% και κυμαίνεται στις 186.000», σημείωσε.

Μάλιστα σε αυτό το ζήτημα έκανε λόγο για «ιδεοληψίες που άφησαν καθυστερημένο τον τόπο, αφού με ανάλογα ποσά θα μπορούσαν να έχουν σχεδιαστεί δράσεις άμεσης ωφέλειας για την τουριστική ανάπτυξη του νησιού που θα μπορούσαν να φτάσουν μέχρι και την επιδότηση εισιτηρίου το ύψος της οποίας θα ήταν 44 ευρώ ανά επιβάτη για δεκαετίες…

Αντίθετα, ξοδεύτηκε χρόνος και χρήμα για τον σχεδιασμό ενός έργου που προέβλεπε την ύπαρξη τεσσάρων αεροπορικών εταιρειών και την ταυτόχρονη στάθμευση… επτά αεροσκαφών στο αεροδρόμιο της Χίου!

airport syriza 3

Να γίνει ρεαλιστική στόχευση

Ο κ. Τύμπας έθεσε τους εξής δύο, ρεαλιστικούς στόχους όπως τους χαρακτήριασε, όρους:

1) Να ολοκληρωθεί η επιμήκυνση στον δεσμευμένο χώρο, με παράλληλη δέσμευση της παραμονής του ίδιου τουλάχιστον επιπέδου ασφαλείας και με δεδομένη την ύπαρξη κονδυλίων για το έργο αυτό.

2) Να μελετηθεί περαιτέρω η διαπλάτυνση σε μια ρεαλιστική εκδοχή όσον αφορά το κόστος και τον χρονικό ορίζοντα υλοποίησης του έργου.

Στόχους τους οποίους υιοθέτησε και ο βουλευτής Χίου κ. Ανδρέας Μιχαηλίδης, θέτοντας – όμως – και ως επιπλέον όρο την οικονομική διάσταση του θέματος αυτού σε σχέση με το δημοσιονομικό πρόβλημα της χώρας.

fegoudakis

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Χίου κ. Πέτρος Φεγγουδάκης

Σε δραματική κατάσταση ο τουριστικός κλάδος

Παρόντες στην εκδήλωση ήταν αρκετοί εκπρόσωποι του τουριστικού κλάδου, του Επιμελητηρίου με σύσσωμη σχεδόν την πενταμελή διοικούσα επιτροπή, καθώς και εκπρόσωποι της «Επιτροπής υπέρ της επέκτασης του αεροδρομίου» που αποτελείται κυρίως από επαγγελματίες του εμπορίου και του τουριστικού κλάδου ειδικότερα, οι οποίοι κάλεσαν και τον κ. Ανδρέα Μιχαηλίδη να δώσει το παρών στην αυριανή προγραμματισμένη ειρηνική, όπως τόνισαν, κινητοποίησή τους στον χώρο του αεροδρομίου.

Την ανησυχία του για το μέλλον και το παρόν του τουρισμού εξέφρασε και ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Χίου κ. Πέτρος Φεγγουδάκης, αφού – όπως τόνισε – ακόμα και σήμερα οι ξενοδόχοι είναι επιφυλακτικοί στις προσλήψεις προσωπικού, προβλέποντας επιδείνωση των αριθμών. «Από τις 25.000 αφίξεις του 2004 φθάσαμε στις 8.000 περυσινές και φέτος είναι ζήτημα να ξεπεράσουμε τις 7.000 αφίξεις ξένων επισκεπτών», τόνισε, ζητώντας μέτρα για την αναστροφή αυτού του άκρως αρνητικού κλίματος με όποιο πρόσφορο μέσο.

kladia anna

Η πρόεδρος της «Επιτροπής για την επέκταση του αεροδρομίου» κα Άννα Κλαδιά

Η πρόεδρος της «Επιτροπής για την επέκταση του αεροδρομίου» κα Άννα Κλαδιά τόνισε την αναγκαιότητα της δημιουργίας του clear way και εξέφρασε την βεβαιότητα ότι οι tour operators θα ανταποκριθούν, προοπτική η οποία – πάντως – δεν ενθουσίασε τον αερολιμενάρχη Χίου κ. Νίκο Μαυρικάκη, ο οποίος τόνισε ότι σε περίπτωση δημιουργίας του clear way στα όρια της απαλλοτρίωσης και πρόκλησης ατυχήματος οι συνέπειες θα είναι βαριές για όλους, αφού δεν θα τηρείται η απόσταση ασφαλείας από τον δρόμο.

Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χίου κ. Γιώργος Γεωργούλης εξέφρασε την βεβαιότητα ότι «με αυτό το master plan αεροδρόμιο στη Χίο δεν θα δούμε ποτέ» και κάλεσε τις αρχές να εξετάσουν εναλλακτικά την λύση της επέκτασης της οδού Χρήστου προς την πόλη σε αντικατάσταση του παραλιακού.

Όπως έγινε, τέλος, γνωστό ήδη έχουν εγκριθεί ακόμα 10.000.000 ευρώ, ώστε να απαλλοτριωθούν και οι ανατολικά του διαδρόμου προσγείωσης – απογείωσης ιδιοκτησίες, ωστόσο απομένει η υπογραφή υπουργού που ακόμα δεν έχει μπει παρά την θετική εισήγηση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και την υπογραφή του γενικού γραμματέα στο ίδιο υπουργείο