Πλήγμα για την ελληνική ναυτιλία, οι προτάσεις των «θεσμών»
Αύξηση του φόρου χωρητικότητας επί των πλοίων που καταβάλλουν οι εν Ελλάδι εδρεύουσες διαχειρίστριες ναυτιλιακές εταιρείες και σταδιακή κατάργηση προβλέψεων του θεσμικού πλαισίου με βάση το οποίο λειτουργούν στη χώρα ζήτησαν στην πρότασή τους χθες οι δανειστές από την Αθήνα. Μια κίνηση που απειλεί να πλήξει ευθέως έναν κλάδο που συνεισφέρει στην εθνική οικονομία περί το 7% του ΑΕΠ, 192.000 θέσεις εργασίας και ξένο συνάλλαγμα ύψους 13,2 δισ. ευρώ ετησίως σύμφωνα με στοιχεία του ΙΟΒΕ, της ΤτΕ και της Boston Consulting.
Με δεδομένο πως ήδη η ελληνική πλοιοκτησία έχει συμφωνήσει εθελοντικά να διπλασιάσει τον φόρο χωρητικότητας που καταβάλλει όπως και του γεγονότος ότι το θεσμικό πλαίσιο είναι συνταγματικά κατοχυρωμένο, καθίσταται σαφές πως τα περιθώρια ευελιξίας στον τομέα αυτό είναι περιορισμένα. Ομως, ορισμένοι κύκλοι θεωρούν πως υπάρχουν και άλλα κίνητρα στην πρωτοβουλία των δανειστών. Παράγοντες της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας παραπέμπουν σε ανταγωνιστικά εφοπλιστικά συμφέροντα και φωτογραφίζουν Γερμανία αλλά και Ολλανδία. «Δεν είναι δυνατόν οι Ευρωπαίοι που υποτίθεται θέλουν να βοηθήσουν την Ελλάδα, με τις αξιώσεις τους να απειλούν να τινάξουν στον αέρα τη μεγαλύτερη διεθνή ιδιωτική βιομηχανία, που εν πάση περιπτώσει άμα το αποφασίσει μεταναστεύει εύκολα ακόμα και μέσα σε λίγες μέρες» υπογραμμίζει κορυφαίος επιχειρηματίας της ποντοπόρου μιλώντας στην «Κ». Άλλες πλευρές επιρρίπτουν ευθύνες και στην ελληνική πλοιοκτησία, καθώς αρνήθηκε ή κωλυσιέργησε να συμμετάσχει στην εθελοντική –λόγω των συνταγματικών προβλέψεων- συνεισφορά και τις καθυστερήσεις που προκλήθηκαν έτσι στην εφαρμογή αλλά και στην εισπραξιμότητα της πρωτοβουλίας.
Σύμφωνα με πηγές της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών «η ελληνική πλοιοκτησία διά της υπογραφής συνυποσχετικού οικειοθελούς συνεισφοράς με το ελληνικό Δημόσιο, έχει αρχίσει από το 2014 να εισφέρει ποσό ύψους 420 εκατ. ευρώ, η καταβολή του οποίου θα ολοκληρωθεί σε 4 χρόνια». Πρόκειται για τον διπλασιασμό του φόρου χωρητικότητας σε επίπεδα πολύ υψηλότερα από τον διεθνή μέσο όρο. Τέλος, επισημαίνεται ότι από το 2013 επιβάλλεται ο ελληνικός φόρος χωρητικότητας και επί πλοίων ξένης σημαίας που είτε λειτουργούν είτε και διαχειρίζονται από γραφεία εγκατεστημένα στην Ελλάδα ο οποίος επίσης έχει διπλασιασθεί εθελοντικά.
Όμως, αυτό που στην πράξη μπορεί να συμβεί από ενδεχόμενη προώθηση των αξιώσεων των δανειστών εκτιμάται πως είναι η σημαντική επιβάρυνση του ελληνικού αυτού επιχειρηματικού κλάδου, ο οποίος μεγεθύνει τα μερίδιά του στο παγκόσμιο εμπόριο -σε βάρος άλλων εθνικών στόλων όπως ο γερμανικός- με προφανές αποτέλεσμα να αποδυναμωθεί καίρια στο διεθνές ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον της ποντοπόρου.
Σύμφωνα με πηγές της ΕΕΕ, το γερμανικό πλαίσιο για τη ναυτιλία είναι ευνοϊκότερο από αυτό της υπόλοιπης Ευρώπης, ενώ η Ολλανδία πρόσφατα εισήγαγε νέες ευνοϊκότερες προβλέψεις.
ΠΗΓΗ: kathimerini.gr (Του Ηλία Μπέλλου, από την έντυπη έκδοση)