Προορισμός luxury κρουαζιέρας η Χίος

Σε συνδυασμό κυρίως με την Τουρκία αφού εκείνη λόγω του εκσυγχρονισμού και της αρτιότητας των λιμενικών της εγκαταστάσεων θα αποτελεί την αφετηρία από το λιμάνι της Κωνσταντινούπολης για κρουαζιέρες στην ανατολική Μεσόγειο, μπορεί να επιτευχθεί η είσοδος της Χίου, ως προορισμός στην κρουαζιέρα, άρα και η ανάπτυξη ατού του τουρισμού.

Χρονικά αυτά προδιορίζεται μετά το 2020, με δεδομένο ότι τα  δρομολόγια του 2019 και 2020 έχουν ήδη σχεδιαστεί, οπότε στόχος της Χίου είναι να αξιοποιηθούν συγκροτημένα τα επόμενα δυο χρόνια ώστε να διεκδικήσει προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων από το 2021 – 22 και εντεύθεν.

Κατά την παρουσίαση της μελέτης CTM : «Αξιολόγηση των προοπτικών της Χίου ως προορισμού διέλευσης  κρουαζιέρας» που εκπονήθηκε με πρωτοβουλία του Δήμου Χίου και του Επιμελητηρίου και παρουσιάστηκε στο επιμελητήριο το μεσημέρι της Πέμπτης 22 Νοεμβρίου 2018, αναδείχθηκε περίτρανα ότι η Χίος μπορεί και έχει τα προσόντα για να αποτελέσει προορισμό κρουαζιέρας για λίγους και εκλεκτούς. Εκείνο που δεν έχει ακόμη και μένει να προσδιοριστεί είναι ο σαφής προσανατολισμός της προς αυτήν την κατεύθυνση. «Η Χίος είναι ένα ακατέργαστο διαμάντι που δεν λάμπει» ήταν ο χαρακτηρισμός που προσδόθηκε από τους μελετητές στο νησί μας.

Σύμφωνα με τη μελέτη, «Αυτό προϋποθέτει μία συγκροτημένη οργάνωση τουριστικού μάρκετινγκ, αλλά και διαχείρισης ποιότητας του προϊόντος, ώστε να υποστηριχθεί και στην πράξη το εμπορικό προφίλ που θα καλλιεργείται».

Σε απλά ελληνικά σημαίνει ότι πρέπει να καταλήξουμε ως τόπος για το είδος του τουρισμού που θέλουμε να προσεγγίσουμε, το τουριστικό προίόν που θέλουμε να “πουλήσουμε” και την τουριστική ταυτότητα που αυτό θα φέρει.

Την παρουσίαση έκαναν ο δήμαρχος Χίου κ. Μανώλης Βουρνούς, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου κ. Παντελής Λεγάτος, ο επιστημονικός σύμβουλος του Επιμελητηρίου κ. Γιώργος Περρής και εκ μέρους της μελετητικής ομάδας η κ. Χρύση Παλάσση υπεύθυνη της CTM HELLAS, χωρίζοντας ουσιαστικά τις παρεμβάσεις που μπορούν να γίνουν  σε άμεσες και μακροπρόθεσμε.

Luxury brands

Η Χίος μπορεί λόγω του μεγέθους της και του μεγέθους των υποδομών της να γίνει προορισμός μπουτίκ – κρουαζιέρας. Η εμπλοκή με την κρουαζιέρα luxury και κάποια εξειδικευμένα «niche» brands θα είναι μια χρήσιμη άσκηση προς αυτή την κατεύθυνση. Προοπτικά, αν η Χίος καταφέρει να κτίσει καλή φήμη σε αυτό το επίπεδο αγοράς, τότε θα έρθουν και άλλες κατηγορίες κρουαζιέρας με μεγαλύτερα πλοία, γιατί η ζήτηση που σταδιακά θα δημιουργηθεί θα τις κάνει πιο ανεκτικές στις δυσκολίες πρόσβασης.

Λιμενικές υποδομές

Βασικό για τον τουρισμό κρουαζιέρας είναι οι λιμενικές υποδομές. Η μελέτη εξέτασε και τα δυο λιμάνια αλλά εκείνο της Χίου φαίνεται να είναι το πιο κατάλληλο για την υποδοχή κρουαζιερόπλοιων, αφού μόνο το 30-40% των τουριστών κάνουν εκδρομές. Οι άλλοι και τα πληρώματα επιλέγουν περιπάτους στα αξιοθέατα και στην αγορά της πόλης που επισκέπτονται.

Παράλληλα και αναφορικά με το λιμάνι των Μεστών με δεδομένο ότι δεν είναι ενταγμένο ως πύλη Σέγκεν, προτείνεται πιθανή χρήση του – που έχει σχέση με την κρουαζιέρα – εφόσον πεισθεί το brand Celestyal να συμπεριλάβει την Χίο στο τετραήμερο δρομολόγιο της από το Λαύριο. Μόνο με το λιμάνι των Μεστών «βγαίνει» η Χίος στο δρομολόγιο αυτό, οπότε θα μπορούσε να κάνει εκεί μία προσέγγιση με εκδρομή μισής μέρας στα Μεσαιωνικά χωριά Πυργί και Μεστά.

Οι ελλείψεις

Από τις παρεμβάσεις και συστάσεις της μελετήτριας δεν έλειψε και η καταγραφή των αδύνατων σημείων του νησιού και οι συτάσεις για τη βελτίωση τους, π.χ. δρόμοι, σήμανση, καθαριότητα, προσβασιμότητα κ.λπ.