Τα Μεστά και το γδι Νικολή

ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΣΤΕΒΗ |

Τι διαμάντι, τι μαργαριτάρι, τι στολίδι, όλα τα καλά λόγια ειπώθηκαν για τον περίφημο λιμένα των Μεστών, για να μας πείσουν σώνει και καλά ότι πρέπει να λειτουργήσει ως επιβατικό λιμάνι και γιατί όχι και στο μέλλον ως κεντρικό, αν όχι και μοναδικό λιμάνι του νησιού.

Όλα αυτά ειπώθηκαν στην συνεδρίαση του συμβουλίου ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, που έγινε την Δευτέρα, 10 Δεκεμβρίου στο δημαρχείο της Χίου, με όλους, μα με όλους ανεξαιρέτους, τους αιρετούς και τους εκπροσώπους των φορέων να πλειοδοτούν υπέρ της καθιέρωσης δρομολογίων.

Επωδός όλων ανεξαιρέτως ήταν ότι για το λιμάνι των Μεστών δαπανήθηκαν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ και είναι κρίμα να πάνε χαμένα, είναι κρίμα αυτή η υποδομή να μένει αναξιοποίητη και ανεκμετάλλευτη, λες κι επειδή κάποιοι σχεδίασαν στου κασίδη το κεφάλι, πρέπει στο εξής και εσαεί η πλειονότητα των κατοίκων της Χίου να δεχθούν μοιρολατρικά ότι πρέπει να κάνουν τουλάχιστον 70 χιλιόμετρα πήγαινε έλα για να ταξιδέψουν ή να παραλάβουν ταξιδιώτες.

Κάτι τέτοιο δεν υπάρχει πουθενά. Σε καμιά πόλη της Ελλάδας και μάλιστα σε περιοχές της ηπειρωτικής χώρας με μεγαλύτερη ενδοχώρα δεν απέχει τόσο πολύ το λιμάνι από την περιοχή, στην οποία είναι συγκεντρωμένος ο συντριπτικά περισσότερος πληθυσμός.

Και, φυσικά, δεν είναι μόνον αυτό. Μιλάμε για ένα λιμάνι, κυριολεκτικά στην ερημιά, έξω και μακριά από τον οικιστικό ιστό, έστω και ενός χωριού, όπως είναι τα Μεστά, όπου βγαίνοντας οι επιβάτες στις 4.30 το πρωί αξημέρωτα θα τρομάζουν και μόνον στην θέα έως ότου τους παραλάβουν συγγενείς ή φίλοι για να τους μεταφέρουν στον τελικό προορισμό τους, γιατί ούτε υπεραστικό ΚΤΕΛ θα υπάρχει, όπου νάναι κλείνει κι αυτό.

Μα δεν θα είναι έτσι, υποστήριξαν κάποιοι: Δεν θα βγαίνει αξημέρωτα το πλοίο, θα έρχεται πιο αργά, δεν θα ξεκινά από τον Πειραιά, αλλά από την Ραφήνα ή το Λαύριο, θα είναι νέα και ταχύπλοα τα πλοία που θα κάνουν το δρομολόγιο και θα είναι χαμηλοί οι ναύλοι για να είναι ελκυστική η γραμμή. Προφανώς, όλοι όσοι τα λένε, νομίζουν ότι ζούμε στην πάλαι ποτέ Σοβιετική Ένωση ή στην Βόρεια Κορέα, όπου το κράτος αποφασίζει και πληρώνει (πάντα από τα δικά μας) και τα καράβια πηγαινοέρχονται. Κούνια που τους κούναγε. Λογαριάζουν χωρίς τους ακτοπλόους, οι οποίοι προφανώς ούτε κορόιδα είναι, ούτε και φιλανθρωπικά ιδρύματα.

Θα περιμέναμε, λοιπόν, να ακούσουμε από τους αιρετούς και τους εκπροσώπους των φορέων κάποιο ουσιαστικό επιχείρημα για την αναγκαιότητα να χρησιμοποιηθεί το λιμάνι των Μεστών από την ακτοπλοΐα κι όχι επειδή δαπανήθηκαν πόροι, τέτοιοι – άλλωστε – που έχουν στο υπερπολλαπλάσιο δαπανηθεί σε όλη την Ελλάδα, γι΄ αυτό φτάσαμε στον πάτο. Δηλαδή, σε έργα άχρηστα, υπερδιαστασιολογημένα, πολυτελή ή σχεδιασμένα λάθος.

Ούτε ένα σοβαρό επιχείρημα δεν ακούσθηκε, γιατί μην πει κάποιος ότι θα έρθει η ανάπτυξη στα χωριά της περιοχής από ένα ακτοπλοϊκό δρομολόγιο, ούτε αποτελεί επιχείρημα ότι τα Μαστιχοχώρια και λόγω μουσείου μαστίχας τα επισκέπτονται πολλοί τουρίστες. Ναι, τα επισκέπτονται και θα συνεχίσουν να τα επισκέπτονται και κάποιοι να διαμένουν και στην ευρύτερη περιοχή, αυτό ακριβώς, τίποτα λιγότερο, τίποτα περισσότερο.

Εν κατακλείδι όλοι ζήτησαν να γίνεται έστω ένα δρομολόγιο την εβδομάδα, κάτι δηλαδή σαν ελεημοσύνη. Όμως, με ελεημοσύνες ούτε η οικονομία, ούτε η κοινωνία πάνε μπροστά.

Αν οι αιρετοί και οι εκπρόσωποι των φορέων θέλουν πραγματικά να προσφέρουν στον τόπο, στην οικονομία και στην κοινωνία, να καθίσουν να σκεφτούν σοβαρά και να αναθέσουν σε ειδικούς να μελετήσουν τι άλλο μπορεί να γίνει με το λιμάνι των Μεστών. Γιατί στην τρέχουσα συγκυρία και για χρόνια ακόμα η ιδέα που κυριαρχεί στο μυαλό τους, εκείνη της εξυπηρέτησης της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας, δεν περπατάει. Κι αν σε τελική ανάλυση αυτή εφαρμοσθεί, γιατί στην Ελλάδα είναι γνωστό ότι ο λαϊκισμός βρίσκει τρόπους να θριαμβεύει, να μην ξεχνάνε ότι οι μεν ψηφοφόροι έχουν συμπεριφορά κοπαδιού, οι δε επιβάτες όχι. Και στο τέλος θα τους αφήσουν με το λιμάνι στο χέρι.

Σχόλια