
Πλατεία Βουνακίου στο… μέλλον
Ολοκληρώθηκε από τον δήμο Χίου η διαδικασία του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για το στέγαστρο των ταξί στην πλατεία Βουνακίου και ήδη έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του δήμου τα βραβευμένα σχέδια.
Ο διαγωνισμός, που διεξήχθη στις 28 Φεβρουαρίου και την 1η Μαρτίου 2015, κατακυρώθηκε από το δημοτικό συμβούλιο του δήμου Χίου στην συνεδρίαση της Πέμπτης 26 Μαρτίου 2015 με την 204/2015 απόφασή του.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του διαγωνισμού, για τα οποία είχαμε γράψει στις 24 Μαρτίου 2015, το πρώτο βραβείο κέρδισε το αρχιτεκτονικό σχέδιο των Φιλίας Γλύκα και Δανάης Γεωργούλη.
Η αρμόδια επιτροπή του δήμου Χίου έδωσε τρία ισότιμα βραβεία, με τα άλλα δύο να καταλήγουν στην ομάδα των Αμυγδαλιάς Κυροπούλου – Σουλτάνας Τζίμα – Βασίλη Νικολόπουλου, καθώς και στον Γιώργο Μπουσέ.
Επίσης, εύφημος μνεία για τις προτάσεις που κατέθεσαν απονέμεται στους Βασίλη Παπακωσταντίνου, Σπύρο Παπαδημητρίου και Εμμανουήλ Σέγκο.
Α’ Βραβείο – Ομάδα Μελέτης: Φιλία Γλύκα – Δανάη Γεωργούλη
Κεντρική ιδέα της πρότασης είναι η ανάδειξη της ιστορικής σημασίας της περιοχής μελέτης μέσα από μία κατασκευή που ταυτόχρονα ανασυστήνει την έννοια του δημόσιου χώρου.
Η στρατηγική της θέση, η άμεση επαφή με την κεντρική πλατεία και το λιμάνι και η ιδιότυπη ιστορική ένταση, διαμορφώνουν ένα εργαλείο παραγωγής διακριτών ενοτήτων, η συναρμογή των οποίων αναβαθμίζει την ευρύτερη περιοχή και την αποδίδει με ουσιαστικό τρόπο στο χρήστη. Ο προκύπτων χώρος καλύπτει τη λειτουργική ανάγκη για στέγαση, αλλά δρα συγχρόνως και ως σημείο κοινωνικής συνεύρεσης και ενημέρωσης.
B’ Βραβείο – Ομάδα Μελέτης: Αμυγδαλιά Κυροπούλου – Σουλτάνα Τζίμα – Βασίλειος Νικολόπουλος
Η στάση ως χώρος και ως χρόνος
Η λέξη «στάση» περιέχει στον ορισμό της τόσο χωρικό όσο και χρονικό εννοιολογικό προσδιορισμό. Κάνοντας μία στάση διακόπτεται η κανονική πορεία του υποκειμένου για ένα σύντομο χρονικό διάστημα. Παράλληλα, η χωρική διάσταση της λέξης ορίζει έναν τόπο αναμονής, όπου αναμένεται να «κάνει στάση» ένα μέσο μεταφοράς.
Η μελέτη του στεγασμένου χώρου παραμονής οδηγών και επιβατών ταξί αντιμετωπίζεται με τη διττή του -χωρική και χρονική- διάσταση. Ως χώρος αναγνωρίζεται ο μεταβατικός του χαρακτήρας και η επικοινωνία του με το άμεσο περιβάλλον του, το οποίο σέβεται και παράλληλα εμπνέεται από αυτό. Ως χρόνος αναγνωρίζεται η εξορισμού εφήμερη υπόστασή του στη διαδρομή του υποκειμένου και προσδίδεται αξία στον, κατά τα άλλα, κενό χρόνο αναμονής. Με αφορμή την αναγκαστική στάση στη διαδρομή δίνεται έμφαση στις κινήσεις και τις δράσεις που εκτυλίσσονται μέσα και γύρω από τη στάση ώστε να δημιουργηθεί ένας χώρος άνετος, ευχάριστος και φιλόξενος.
Γ’ Βραβείο – Ομάδα Μελέτης: Γεώργιος Μπουσές
Η περιοχή μελέτης βρίσκεται στο κέντρο της πόλης της Χίου, σε εξαιρετικά κομβικό σημείο, εκεί όπου διασταυρώνονται μερικοί από τους σημαντικότερους άξονες της πόλης.
Από την ανατολική πλευρά η οδός Κανάρη συνδέει την ροή της προκυμαίας προς το κέντρο, από την νότια η οδός «Απλωταριάς», ο κεντρικός εμπορικός δρόμος του νησιού, δυτικά η πλατεία Βουνακίου με τον δημοτικό κήπο, και βόρεια η κεντρική πύλη του μεσαιωνικού κάστρου της Χίου. Στα Νότια βρίσκεται το Οθωμανικό τζαμί, που σήμερα λειτουργεί ως Βυζαντινό μουσείο, και η κρήνη Αβδούλ Χαμίτ. Σε αυτά προστίθενται τα σημαντικής αρχιτεκτονικής νεοκλασσικά κτίρια της Εθνικής τράπεζας και της πρώην Ιονικής, τα διοικητικά δημόσια κτίρια του Δημαρχείου και της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου. Ο χώρος μελέτης, η νησίδα, ασύνδετη με την κεντρική πλατεία, απροσπέλαστη και μη φιλική για τον πεζό χρησιμοποιείται σήμερα σαν χώρος στάθμευσης και αναμονής ταξί.
A’ Εύφημη μνεία – Ομάδα Μελέτης: Βασίλειος Παπακωνσταντίνου
B’ Εύφημη μνεία – Ομάδα Μελέτης: Σπύρος Παπαδημητρίου
Γ’ Εύφημη μνεία – Ομάδα Μελέτης: Εμμανουήλ Σέγκος