Πανεπιστήμιο Αιγαίου, σχολές εμπορικής ναυτιλίας και ανάπτυξη

ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΜΩΡΑΚΗ

Στην Χίο σήμερα διαθέτουμε τρία προπτυχιακά τμήματα πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, τέσσερα μεταπτυχιακά και δύο σχολές εμπορικού ναυτικού, μηχανικών (Χίος) και πλοιάρχων (Οινουσσών).

Παρακάτω θα παραθέσουμε κάποιες ιδέες, πώς κάποιες απλές τροποποιήσεις στον τρόπο λειτουργίας των παραπάνω εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, οι οποίες – αν εφαρμοστούν – μπορούν να αλλάξουν όλη την πορεία της περιοχής μας και να δημιουργήσουν προϋποθέσεις για το μεγαλύτερο αναπτυξιακό εργαλείο της περιοχής.

Μέχρι σήμερα όλα αυτά τα τμήματα και οι σχολές λειτουργούν ανεξάρτητα, χωρίς κανένας να μπορεί και να δει την συνάφεια που έχουν μεταξύ τους.

Η οργάνωση μιάς ναυτιλιακής εταιρείας

Ας δούμε, λοιπόν, μία ναυτιλιακή επιχείρηση, πώς είναι δομημένα τα τμήματά της και οι λειτουργίες της. Για καθαρά επικοινωνιακούς λόγους θα χρησιμοποιώ ελληνική ορολογία.

Υπάρχει τμήμα του λογιστηρίου, ελέγχου, τροφοεφοδίων, γραμματειακής υποστήριξης, που σε αντιστοιχία διαθέτουν τους απλούς υπαλλήλους μέχρι τους προϊσταμένους των τμημάτων ή ακόμα και τους επιμέρους διευθυντές. Από το μέγεθος του στόλου, που διαθέτει μια ναυτιλιακή εταιρεία, καθορίζεται και το σύνολο των υπαλλήλων της. Τα τμήματα αυτά στελεχώνονται συνήθως με πτυχιούχους οικονομικών σχολών (Τμήμα Διοίκησης και Ναυτιλίας).

Τα τμήματα του operation, το τμήμα πληρωμάτων, το τεχνικό τμήμα κ.λπ., συνήθως στελεχώνονται από ανθρώπους που έχουν την απόλυτη γνώση του πλοίου και έχουν πέρα από τις τεχνικές γνώσεις και εμπειρία στην θάλασσα (Σχολή Μηχανικών, Σχολή Πλοιάρχων και ΤΜΟΔ).

Αν καταφέρουμε να δούμε την παράλληλη λειτουργία όλων αυτών των σχολών και των τμημάτων, όπως και των μεταπτυχιακών τους, θα δούμε ξεκάθαρα μπροστά μας την δομή μιας ναυτιλιακής επιχείρησης.

Τι μπορεί να γίνει

Η ενοποίηση σε μια σχολή πανεπιστημιακής ναυτικής και οικονομικής εκπαίδευσης, με παράλληλη διδασκαλία τεχνικών και οικονομικών μαθημάτων, σημαίνει ότι ο απόφοιτος του τμήματος Διοίκησης θα γνωρίζει κάποια βασικά πράγματα πάνω στο πλοίο και σε αντιστοιχία ο μηχανικός ή ο πλοίαρχος θα έχουν κάποιες οικονομικές, διοικητικές ή νομικές γνώσεις και θα αντιλαμβάνεται ευκολότερα τι γίνεται μέσα σε ένα ναυτιλιακό γραφείο.

Επίσης, ο απόφοιτος θα μπορεί στο μέλλον να στελεχώσει την ναυτιλιακή εταιρεία και σε διοικητικό επίπεδο, βάση των γνώσεων που θα έχει απόκτηση. Το βασικότερο, όμως, όλων είναι ότι από πολύ νωρίς θα έχουν κοινή εμπειρία στην εργασία και καλύτερο κώδικα επικοινωνίας.

Το παραπάνω δεν θα αποκλείει από το οικονομικό τμήμα (Διοίκηση Επιχειρήσεων)   να μπορεί να βγουν στην αγορά εργασίας απόφοιτοι μόνον ως οικονομολόγοι. Επίσης, τα ναυτιλιακά ή τεχνικά μαθήματα να διδάσκονται ως προαιρετικά μαθήματα στο τμήμα αυτό.

Αγγλόφωνο τμήμα

Στη νέα αυτή σχολή, το πρόγραμμα σπουδών της θα πρέπει να είναι και στην αγγλική γλώσσα. Αυτό από μόνο του δίνει μία παγκοσμιοποίηση στην νέα αυτή σχολή με διεθνή αναγνώριση και συνάμα και την έλευση ξένων φοιτητών για την παρακολούθηση των μαθημάτων. Ο απόφοιτος της σχολής αυτής θα μπορεί να εργαστεί παντού, αφού θα υπάρχει διεθνής αναγνώριση αλλά και θα έχει, αν θέλει και ένα πτυχίο από το αγγλόφωνο τμήμα της.

Πολλοί αγγλόφωνοι φοιτητές θα έρχονται στην Χίο για σπουδές, για να εκμεταλλευτούν αυτή την καινοτομία στο πρόγραμμα σπουδών, ενώ παράλληλα δημιουργείται και ένα νέο τουριστικό ρεύμα, από τους γονείς και συγγενείς ή φίλους τους που θα τους επισκέπτονται για διακοπές. Ας σκεφτούμε τον Βόρειο Ευρωπαίο, ο οποίος στην πρώτη ευκαιρία θα επισκέπτεται το παιδί του στον ζεστό νότο του ήλιου και της ωραίας θάλασσας.

Τελειώνοντας, θα πούμε ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν πλέον μεγάλο κίνητρο για να εγκαταστήσουν την έδρα τους στην Χίο, καθώς όλο το βασικό τους επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό θα προέρχεται από τη Σχολή της Χίου. Επίσης, όλα τα χρόνια της εκπαίδευσης, οι φοιτητές θα αποκτούν και την σχετική εμπειρία από την πρακτική άσκηση μέσα στην ναυτιλιακή ή στο πλοίο.

Ο κ. Κώστας Μωράκης, είναι οικονομολόγος, επαγγελματίας και μέλος της επιτροπής Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής του δήμου Χίου