Άμεση «επιστράτευση» των ναυτικών ζητά η ΝΔ

Να σπάσει την απεργία των ναυτικών, που έχει κηρύξει η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, με ισχύ έως την Παρασκευή το πρωί, ζητά η Νέα Δημοκρατία από την κυβέρνηση.

Συγκεκριμένα, με κοινή ανακοίνωσή τους οι τομεάρχες Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Λευτέρης Αυγενάκης και Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Νότης Μηταράκης, την καλούν να εφαρμόσει την διάταξη του άρθρου 25 του νόμου 4256/2014, που ψηφίσθηκε επί κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας και η οποία προβλέπει την έκτακτη δρομολόγηση πλοίων, «όταν διακόπτεται η τακτική ακτοπλοϊκή σύνδεση μεταξύ των ηπειρωτικών λιμένων και των νησιών, για λόγους οι οποίοι δεν οφείλονται σε ανωτέρα βία ή απαγόρευση απόπλου».

Σε μια τέτοια περίπτωση, αναφέρει ο Νόμος, «τα πλοία και τα πληρώματά τους υποχρεούνται στην εκτέλεση του προγράμματος δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας». Ουσιαστικά, δηλαδή, γίνεται επίταξη των πλοίων και επιστράτευση του πληρώματος.

Σημειώνουμε ότι η ΠΝΟ έχει συγκαλέσει συνεδρίαση για την Πέμπτη το μεσημέρι, προκειμένου να αποφασίσει την περαιτέρω στάση της, αν δηλαδή η απεργία θα λήξει τα ξημερώματα της Παρασκευής, όπως ανακοινώθηκε ή αν θα συνεχισθεί.

Μείζον πρόβλημα με τους πρόσφυγες σε Λέσβο και Σάμο

Εξαιτίας της απεργίας έχει δημιουργηθεί μείζον πρόβλημα με την συγκέντρωση μεγάλου αριθμούς προσφύγων και μεταναστών στα νησιά και κυρίως στην Λέσβο και στη Σάμο, ενώ λιγότερο είναι – προς το παρόν – το πρόβλημα στη Χίο.

Ωστόσο και στη Χίο έχουν αρχίσει πάλι να αυξάνονται – βοηθούντος και του καλού καιρού – οι αφίξεις και δεν αποκλείεται τις δύο προσεχείς ημέρες, δηλαδή Πέμπτη και Παρασκευή, ο αριθμός των συγκεντρωμένων στο νησί να αυξηθεί δραματικά.

«Παραμένει άπραγος ο υπουργός Ναυτιλίας»

Στην κοινή ανακοίνωσή τους οι κ.κ. Αυγενάκης και Μηταράκης τονίζουν ότι λόγω της συνεχιζόμενης απεργίας «οι πολίτες αντιμετωπίζουν προβλήματα στη μετακίνησή τους, παραγωγοί και έμποροι δυσκολεύονται στην μεταφορά των προϊόντων τους και η μεταφορά προσφύγων έχει διακοπεί, δημιουργώντας ασφυκτικές καταστάσεις.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Θ. Δρίτσας σήμερα παραμένει άπραγος, όταν το πρώτο 48ωρο «χειροκροτούσε» την απεργία της ΠΝΟ και τα προβλήματα που προκαλεί.

Τον καλούμε πριν διαπιστώσει και ο ίδιος το μέγεθος της ανευθυνότητάς του, να καταλάβει ότι δε μπορεί να είναι παρατηρητής στα γεγονότα που εξελίσσονται, και να ενεργοποιήσει άμεσα την διάταξη του άρθρου 25 του ν. 4256/2014, που ψήφισε η κυβέρνηση της Ν.Δ. για «πλοίο ασφαλείας» και προγραμματισμό δρομολογίου έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας, ώστε να εξυπηρετηθούν από και προς τις νησιωτικές περιοχές αγρότες, έμποροι, πολίτες, αλλά και να γίνει μεταφορά ειδών πρώτης ανάγκης και ευπαθών προϊόντων», καταλήγει η ανακοίνωση.

Τι προβλέπει το άρθρο 25 του νόμου 4256/2014

Ρύθμιση για τη διασφάλιση της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας

  1. Για τη διασφάλιση της συνοχής του νησιωτικού χώρου και της εδαφικής συνέχειας της χώρας, όταν διακόπτεται η τακτική ακτοπλοϊκή σύνδεση μεταξύ των ηπειρωτικών λιμένων και των νησιών, για λόγους οι οποίοι δεν οφείλονται σε ανωτέρα βία ή απαγόρευση απόπλου, εφαρμόζεται πρόγραμμα δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας.
  2. Το πρόγραμμα δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας εκτελείται από πλοία τα οποία είναι ήδη δρομολογημένα και περιλαμβάνει συνδέσεις, οι οποίες εξυπηρετούνται από δρομολογημένα, κατά την τρέχουσα δρομολογιακή περίοδο, πλοία.
  3. Τα πλοία και τα πληρώματά τους υποχρεούνται στην εκτέλεση του προγράμματος δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας.

4.α. Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου μετά από εισήγηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), το οποίο συγκαλείται εκτάκτως, μετά από την παρέλευση τριών (3) ημερών από τη διακοπή της τακτικής ακτοπλοϊκής σύνδεσης, όταν προκύπτει επείγουσα κοινωνική ανάγκη ή ανάγκη η οποία μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία, καθορίζονται τα εξής:

αα. το πρόγραμμα δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας,

ββ. τα πλοία τα οποία θα εξυπηρετούν τα δρομολόγια, με την επιφύλαξη του δικαιώματος του πλοιοκτήτη για αντικατάσταση πλοίου,

γγ. ο αριθμός και η συχνότητά των δρομολογίων ανά κατεύθυνση, που δεν υπερβαίνει το 1/3 των τακτικών δρομολογίων, καθώς και το χρονικό σημείο από το οποίο τίθεται σε εφαρμογή το πρόγραμμα, το οποίο προσδιορίζεται ανάλογα με τις ανάγκες της χειμερινής και της θερινής περιόδου.

β. Το πρόγραμμα δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να υπο− καθιστά τις συνθήκες τακτικής και ομαλής ακτοπλοϊκής σύνδεσης ούτε να υπερβαίνει τον ένα (1) μήνα.

  1. α. Στους παραβάτες επιβάλλονται κυρώσεις σύμφωνα με το άρθρο ενδέκατο του ν. 2932/2001 (Α΄ 145).

β. Η άρνηση συμμόρφωσης του πλοιάρχου ή του πληρώματος με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα το οποίο τιμωρείται σύμφωνα με το άρθρο 245 και επόμενα του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου (ν.δ.187/1973, Α΄ 261).