Δωράκι Κικίλια στους ακτοπλόους, εμπαίζονται οι νησιώτες με τα πανάκριβα εισιτήρια

Απροκάλυπτα εμπαίζει η κυβέρνηση τους νησιώτες, με τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια να παραμένουν πανάκριβα, ενώ για τους ακτοπλόους επιφυλάσσεται διπλό δωράκι, αυτό της μείωσης κατά 50% των λιμενικών τελών και της μείωσης στις τιμές των καυσίμων.

Και αυτό το διπλό μπόνους όχι για να μειωθούν τα πανάκριβα εισιτήρια, αλλά για να μην αυξηθούν από την 1η Μαΐου 2025, με την επίκληση των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών που θέτει σε ισχύ η Ευρωπαϊκή Ένωση για μείωση της εκπομπής θείου.

Η τροπολογία του υπουργού Ναυτιλίας κ. Βασίλη Κικίλια, προβλέπει μείωση των λιμενικών τελών, που θα επιβαρύνει τα έσοδα, άρα και τις υπηρεσίες των λιμενικών ταμείων, μεταξύ δε τούτων και του Λιμενικού Ταμείου Χίου, ενώ ουδεμία θετική επίδραση θα επιφέρει στις τιμές των εισιτηρίων.

Για τη Χίο ειδικότερα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του προέδρου του Λ.Τ. Χίου κ. Παντελή Λεγάτου, η μείωση αυτή συνεπάγεται απώλεια εσόδων της τάξης περίπου των 140.000 ευρώ ετησίως, ποσό που θα λείψει από την χρηματοδότηση αναγκαίων έργων στις λιμενικές εγκαταστάσεις της Χίου, καθώς και των Ψαρών και των Οινουσσών.

Προσώρας, η Χίος και τα άλλα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου έχουν το «μαξιλάρι» των πέντε ευρώ, που επιβαρύνει τους Τούρκους επισκέπτες των νησιών, αλλά είναι προφανές ότι αυτό αποτελεί ένα σημαντικό μεν έσοδο, αλλά καθόλου βέβαιο για το μέλλον. Για το 2025 εκτιμάται ότι τα έσοδα από το «πεντάευρω» θα φτάσουν στις 750.000 ευρώ, οπότε το ισοζύγιο θα είναι και πάλι θετικό για τη Χίο. Ωστόσο, στα άλλα νησιά, που δεν έχουν Τούρκους επισκέπτες η περικοπή 50% στα λιμενικά τέλη που εισπράττουν θα είναι αιματηρή.

Κοροϊδεύουν τους νησιώτες με τα πανάκριβα εισιτήρια

Σε ρεπορτάζ της η ιστοσελίδα protothema.gr φιλοξενεί δηλώσεις του κ. Διονύση Θεοδωράτου, προέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, σύμφωνα με τον οποίο «τα μέτρα είναι προς προς τη σωστή κατεύθυνση, αφού θα μειωθεί το λειτουργικό κόστος των εταιρειών, αλλά και η τιμή του εισιτηρίου. Η μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών μειώνει την τιμή του εισιτηρίου, ενώ η μείωση των λιμενικών εξόδων για ένα πλοίο μειώνει το λειτουργικό κόστος της πλοιοκτήτριας εταιρείας».

Ωστόσο, στην συνέχειά του το ρεπορτάζ είναι άκρως αποκαλυπτικό για τις προθέσεις των ακτοπλόων, σημειώνοντας τα ακόλουθα:

Σύμφωνα με πηγές της ακτοπλοϊκής αγοράς, η παρέμβαση αυτή της κυβέρνησης σε συνδυασμό με την διεθνή πτώση των τιμών των καυσίμων εκτιμάται ότι θα έχουν ως αποτέλεσμα να μην αυξηθούν οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου 2025, όταν και θα αρχίσει η ισχύ των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών που θέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση για μείωση της εκπομπής θείου στην Μεσόγειο.

Η συνολική μείωση θα ανέλθει στο 5%, ενώ, αν υπολογιστεί και η πτώση διεθνώς της τιμής των καυσίμων, μπορεί να φτάσει στο 10%-12%, άρα θα καλύψει την αύξηση που σκόπευαν να κάνουν από 1/5/2025 οι ακτοπλοϊκές εταιρείες στα εισιτήρια.

Ούτε για ελεημοσύνη του μισού ευρώ

Αν θεωρήσουμε ότι αποδόθηκαν με ακρίβεια οι δηλώσεις του κ. Θεοδωράτου ότι «η μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών μειώνει την τιμή του εισιτηρίου» και επιχειρήσει κανείς να μεταφέρει αυτή τη μείωση στις τιμές των εισιτηρίων των επιβατών, που έρχονται ή αναχωρούν από τη Χίο, τότε το αποτέλεσμα θα είναι η απόλυτη ξεφτίλα.

Το 2024 το σύνολο των επιβατών της Χίου ανήλθε σε 333.639 (αποβιβασθέντες 167.786 και επιβιβασθέντες 165.853), σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του λιμεναρχείου Χίου. Η μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών εκτιμάται σε 140.000 ευρώ για τη Χίο. Στην θεωρητική περίπτωση επιδότησης των εισιτηρίων των επιβατών με το ποσό αυτό, το… όφελος που θα αναλογεί σε κάθε επιβάτη δεν φτάνει ούτε στο μισό ευρώ (0,42 ευρώ)!