Ελκυστικά σενάρια αναβάθμισης του αεροδρομίου

Προτεραιότητα στην αναβάθμιση έξι μικρών περιφερειακών αεροδρομίων, μεταξύ των οποίων και της Χίου, που δεν έχουν ενταχθεί στη σύμβαση με τη γερμανική Fraport, με έργα συνολικής δαπάνης 197 εκατ. ευρώ περίπου, δίνει το υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Ναυτεμπορική».

Πρόκειται για τα αεροδρόμια Καστοριάς, Μήλου, Σύρου, Νάξου, Πάρου και Χίου, με το πακέτο Γιούνκερ να επιδιώκεται να αποτελέσει τον αιμοδότη εκσυγχρονισμού τους. Τα προτεινόμενα επενδυτικά σχέδια έχουν στόχο την προώθηση των υποδομών και την ανάπτυξη πολιτικής μέσω της αμοιβαίας αλληλεπίδρασης, βελτιστοποιώντας τις εγκαταστάσεις προσβασιμότητας συνδέοντας τις υποδομές ΔΕΔ-Μ σε κόμβους (λιμάνια / αεροδρόμια), ενισχύοντας τη διασυνδεσιμότητα και την περιφερειακή ολοκλήρωση.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα projects επιμερίζονται σε τρία ουσιαστικά έργα, δηλαδή τα αεροδρόμια Καστοριάς και Χίου ως αυτοτελή έργα και οι υπόλοιποι αερολιμένες του Νοτίου Αιγαίου ενταγμένοι στα ίδιο επιχειρηματικό σχέδιο. Μάλιστα, σε αυτά ανοίγει ο δρόμος και για την εμπορική τους εκμετάλλευση, εξέλιξη που σηματοδοτεί τη διενέργεια νέου διαγωνισμού από το υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων.

Για όλα τα έργα έχει επιλεγεί η μορφή χρηματοδότησης PPP (Public Private Partnership), δηλαδή χρηματοδότηση που αφορά είτε την αυτοχρηματοδότηση είτε τη συγχρηματοδότηση του κόστους κατασκευής με κεντρικό σημείο αναφοράς τη μέθοδο ΣΔΙΤ. Οι επενδυτές θα έχουν το δικαίωμα να εκμεταλλευτούν εμπορικά τις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου, ενώ η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας θα συνεχίζει να επιβλέπει τη λειτουργία του αεροδρομίου.

Το αεροδρόμιο της Χίου

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά το αεροδρόμιο της Χίου το ρεπορτάζ αναφέρει τα ακόλουθα:

Το 3ο project αφορά το δαπάνης 105 εκατ. ευρώ έργο σχεδιασμού, κατασκευής (επέκταση και αναβάθμιση), χρηματοδότησης και εμπορικής εκμετάλλευσης του αεροδρομίου «Όμηρος» της Χίου.

Το project αυτό περιλαμβάνει:

  1. Επέκταση του υπάρχοντος αεροδιαδρόμου (τελικό συνολικό μήκος 1.800 μ.).
  2. Εναλλακτική δρομολόγηση του παράκτιου περιφερειακού δρόμου Χίος-Θυμιάνα, που συμπίπτει με τα όρια της επέκτασης του αεροδιαδρόμου.
  3. Ανοικοδόμηση και αναβάθμιση του υπάρχοντος αεροδιαδρόμου.
  4. Αναβάθμιση του υπάρχοντος τερματικού σταθμού.
  5. Κατασκευή νέου τερματικού σταθμού με χτισμένη περιοχή 5.000 τ.μ. και ανάπτυξη της γύρω περιοχής συνολικής έκτασης 8.000 τ.μ.
  6. Επέκταση του υπάρχοντος αεροδιαδρόμου στάθμευσης.
  7. Απαλλοτριώσεις.

Το έργο, που έχει ως ημερομηνία έναρξης τη 15η Ιανουαρίου του 2019 και ολοκλήρωση τους 30 μήνες, στοχεύει στη βελτιστοποίηση των εγκαταστάσεων προσβασιμότητας και στην εξασφάλιση υψηλού βαθμού ασφάλειας και λειτουργικότητας του αεροδρομίου της Χίου, η οποία εμφανίζει σήμερα σοβαρά λειτουργικά προβλήματα λόγω του περιορισμένου μήκος του αεροδιαδρόμου. Επιπλέον, το πρόγραμμα στοχεύει να αναβαθμίσει την αισθητική του αεροδρομίου, καθώς και το επίπεδο και την ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχονται στους επιβάτες, συμβάλλοντας έτσι στην περαιτέρω ανάπτυξη και στη διαφοροποίηση και την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος του νησιού.

Όπως υπογραμμίζεται στην περιγραφή του έργου, το προτεινόμενο επιχειρηματικό μοντέλο για το αεροδρόμιο της Χίου είναι αυτό της ΣΔΙΤ. Δηλαδή η κατασκευή και η λειτουργία του έργου θα πρέπει να αναληφθούν από φορέα ειδικού σκοπού (SPV). Οι επενδυτές θα έχουν το δικαίωμα να εκμεταλλεύονται εμπορικά τις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου, ενώ η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας θα συνεχίσει να επιβλέπει τη λειτουργία του αεροδρομίου.

ΠΗΓΗ: NAFTEMPORIKI.GR (Του Φάνη Ζώη, από την έντυπη έκδοση)

ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ