Να απεμπλακούν λιμάνι και αεροδρόμιο από το ΤΑΙΠΕΔ

Την πλήρη απεμπλοκή από τις διαδικασίες εκχώρησης και ιδιωτικοποίησης δύο σημαντικών υποδομών της Χίου, του αεροδρομίου και του κεντρικού λιμένα, ανέδειξε η επικεφαλής της Χιακής Συμπολιτείας κα Ερμιόνη Φρεζούλη.

Στην εισήγησή της κατά την εκδήλωση για την χωροταξία και την κρίση, που οργάνωσε την Πέμπτη το βράδυ η δημοτική παράταξη, η κα Φρεζούλη χαρακτήρισε τυχερή μεν τη Χίο, γιατί δεν έχει σοβαρές εκτάσεις που θα μπορούσε να υφαρπάσει το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο και με τις αναφερθείσες υποδομές.

«Οι δυο βασικές πύλες εισόδου στο νησί, το αεροδρόμιο και σημαντικό τμήμα του λιμανιού της, έχουν περάσει στην ιδιοκτησία του Ταμείου. Η σημασία και των δυο αυτών υποδομών για ένα νησί είναι προφανής και είναι δική μας ευθύνη, των πολιτών, της κοινωνίας, των κινημάτων να ασκήσουμε έντονη πίεση για να απεμπλακούν τελείως από τη διαδικασία εκχώρησης/ιδιωτικοποίησης», τόνισε η κα Φρεζούλη.

xatzimixalis

Το δημόσιο χρέος όχημα για ξεπούλημα της ιδιοκτησίας

Στην ημερίδα, που πραγματοποιήθηκε με την παρουσία του καθηγητή κ. Κ. Χατζημιχάλη (φωτό) και με αφορμή την παρουσίαση του βιβλίου του «Κρίση χρέους και υφαρπαγή γης», ο συγγραφέας με τρόπο απλό περιέγραψε ανάγλυφα πώς το δημόσιο χρέος γίνεται όχημα, ώστε να επιβληθούν μέτρα υψηλής φορολογίας σε μικροϊδιοκτήτες γης που κάτω από τις νέες συνθήκες αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στις διαρκώς αυξανόμενες απαιτήσεις του κράτους. Υποχρεώνονται, έτσι, τελικά να ξεπουλήσουν κυριολεκτικά σε μεγάλες ως επί το πλείστον εταιρείες που έχουν φροντίσει στο μεταξύ να κατοχυρώσουν δικαιώματα επί εθνικών υποδομών (λιμάνια, αεροδρόμια, μετρό κ.ά.) δίνοντας στην μέχρι τότε απαξιωμένη γη υπεραξία την οποία και καρπώνονται.

Ο κ. Χατζημιχάλης παρατήρησε, επίσης, ότι βασικό εμπόδιο στην παραχώρηση τεράστιων εκτάσεων γης ήταν η παροιμιώδης, διαχρονική ανικανότητα του ελληνικού κράτους να οργανώσει ένα επαρκές κτηματολόγιο, με αποτέλεσμα να αποθαρρύνονται οι υποψήφιοι αγοραστές να αποκτήσουν εκτάσεις που δεν είναι κατοχυρωμένες νομικά, ανικανότητα που, ευφυολογώντας, χαρακτήρισε ως «εκδίκηση της γυφτιάς» του ανοργάνωτου ελληνικού κράτους.

xiaki simpol 2

Κίνδυνοι από την αλόγιστη οικιστική ανάπτυξη

Οι κίνδυνοι από μια αλόγιστη οικιστική ανάπτυξη, καθώς και την παράδοση σημαντικών περιοχών με μοναδικά χαρακτηριστικά σε εκμεταλλεύσεις εντελώς ασύμβατες με τον χαρακτήρα τους (ΒΑΠΕ κ.ά.), επισημάνθηκαν μέσα από την μελέτη της ομάδας εργασίας για το χωροταξικό, που έχει συγκροτήσει η Χιακή Συμπολιτεία.

Τα συμπεράσματα παρουσιάσθηκαν από τις κες Κική Κοντούδη (πολιτικός μηχανικός δομικών έργων), Δανάη Αθανασοπούλου (αρχιτέκτων μηχανικός – αρχαιολόγος) και Δέσποινα Τσαρδάκα (δημοτικός σύμβουλος, αρχαιολόγος).

Βασικό πεδίο πολύμηνης μελέτης της ομάδας εργασίας ήταν τα ΣΧΟΑΑΠ των πρώην δήμων της Χίου, καθώς και το γενικό πολεοδομικό σχέδιο της πόλης της Χίου το οποίο βρίσκεται προ των πυλών. Μεταξύ των βασικών αρχών που οφείλουμε να ακολουθούμε, κατά την εκπόνηση του χωροταξικού σχεδιασμού, τόνισαν οι εισηγήτριες, ξεχωρίζει η διαπίστωση ότι «οποιοσδήποτε σχεδιασμός οφείλει να υπηρετεί τις αρχές της αειφόρου ανάπτυξης και  τις βασικές διαστάσεις που τη συνθέτουν, δηλαδή την προστασία του περιβάλλοντος, την οικονομική αποδοτικότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη».