Χίμελβεγκ – Ο δρόμος για τον ουρανό, σε επτά παραστάσεις από το ΔΗΠΕΘΕ
Το έργο “Himmelweg” (Χίμελβεγκ – Ο δρόμος για τον ουρανό) του Juan Mayorga, ανεβάζει την Πέμπτη 4 Ιουνίου 2015, στη σκηνή του θεάτρου «Μίκης Θεοδωράκης» (Καστρομηνάς Χίου), το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Βορείου Αιγαίου.
Πρόκειται για την δεύτερη θεατρική παραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ για το 2015 και οι παραστάσεις θα συνεχισθούν στις 5, 6 και 7 Ιουνίου και εν συνεχεία στις 12, 13 και 14 Ιουνίου 2015, σε μια σκηνή η οποία έχει μεταμορφωθεί για τις ανάγκες του έργου σε στρατόπεδο.
Το εισιτήριο εισόδου έχει καθορισθεί στα 8 ευρώ και το οικονομικό στα 5 ευρώ. Η είσοδος δεν επιτρέπεται για παιδιά κάτω των 10 ετών.
Το ΔΗΠΕΘΕ συνεχίζει την υποστήριξή του στα ΑΜΕΑ, όπως έπραξε και στην παραγωγή «Εχθροί εξ Αίματος» του Αρκά, κατόπιν αιτήματος του σκηνοθέτη της Μανώλη Σορμαΐνη. Το σύνολο των παραστάσεων του έργου είναι αφιερωμένες στη μνήμη του εκλιπόντος ηθοποιού και σκηνοθέτη.
Οι συντελεστές της παράστασης
Η συγγραφή είναι του Juan Mayorga, η μετάφραση της Μαρία Χατζηεμμανουήλ, η σκηνοθεσία – σκηνογραφία – ενδυματολογία του Γιάννη Ζαφείρη, βοηθός σκηνοθέτης είναι ο Βασίλης Παχουνδάκης και στη διδασκαλία χορού η Μαργαρίτα Καμαράτου.
Ερμηνεύουν: Θοδωρής Προκοπίου, Γιώργος Παυλιδάκης, Ευθύμης Μπαλαγιάννης. Παίρνουν μέρος οι μουσικοί: Βέρα Μαυρίκη και Μάριος Νεαμονιτάκης.
Συμμετέχουν: Δήμητρα Μασούρα, Μίτση Λεγάτου, Βασίλης Παχουνδάκης, Ελένη Πολύζου, Μαρκέλλα Καραπιπέρη, Ιφιγένεια Σωτηράκη, Μιχάλης Μαναγούδης, Ειρήνη Τσίχλα, Δημήτρης Μπαχάς, Μαρκέλλα Γιοβανάκη, Μαρία Αυγουστίδη, Μαρία Γκλώτσου, Μαρία Ζαννίκου, Ειρήνη Κρεατσούλα, Γιώργος Σιδηρόπουλος, Μαρούσα Μάμμα, Ντέπυ Αγρραφιώτη.
Η υπόθεση του έργου
Το “Himmelweg” (Χίμελβεγκ – Ο Δρόμος για τον ουρανό) του Juan Mayorga, είναι ένα έργο – σταθμός τής σύγχρονης ισπανικής δραματουργίας, και έχει μεταφραστεί εκτός από την ελληνική, στην αγγλική, τη γαλλική, την ιταλική, τη γερμανική και τη νορβηγική γλώσσα.
Στο “Himmelweg” αποκαλύπτεται ο τρόπος με τον οποίο το ναζιστικό καθεστώς έστησε μια εκπληκτική γιγαντιαία επιχείρηση “ωραιοποίησης” (Operation Embellishment). Ο βραβευμένος Ισπανός συγγραφέας του έργου αποτυπώνει με πιστή ακρίβεια μια αληθινή ιστορία που λίγοι γνωρίζουν.
Με αφορμή την επίσκεψη επιθεώρησης από τον αντιπρόσωπο του Ερυθρού Σταυρού Μωρίς Ροσέλ το 1944 στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Τερεζίν, ο Χουάν Μαγιόργκα δεν γράφει ένα συγκινητικό έργο μνήμης για το ολοκαύτωμα, αλλά ένα έργο για την σημερινή πραγματικότητα, για τον σύγχρονο θεατή – Ροσέλ, που αρνείται να «σπρώξει την πόρτα» και να δει με τα μάτια του την αλήθεια. Ένα έργο για τον θεατή που αρκείται σε αυτά που του δείχνουν, σε αυτά που καθησυχάζουν τη συνείδησή του.
Στο “Himmelweg”, μπροστά στα μάτια του θεατή, παρουσιάζεται η άρτια “σκηνοθεσία και οι πρόβες” μιας “παράστασης” που θα είχε ως αποτέλεσμα την ωραιοποίηση και κάλυψη των όσων πραγματικά συνέβαιναν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης των Γερμανών. Αυτή ήταν η πιο φιλόδοξη θεατρική παράσταση της σύγχρονης ιστορίας. Μια προσπάθεια προπαγάνδας του καθεστώτος τόσο πετυχημένη, που λίγο αργότερα αποτυπώθηκε ακόμη και σε φιλμ, προκειμένου να παραπλανήσει ακόμη περισσότερο κόσμο παγκοσμίως.
Ένας διοικητής SS σε ρόλο “παραγωγού”, ένας δήμαρχος Εβραίος εκβιαζόμενος να αναλάβει ρόλο “σκηνοθέτη”, δεκάδες έγκλειστοι απειλούμενοι σε ρόλο “ηθοποιού” και ένας αντιπρόσωπος του Ερυθρού Σταυρού βρίσκονται εγκλωβισμένοι στις άνωθεν διαταγές, στις αδυναμίες τους, στο φόβο αλλά και στην ελπίδα. Μια ψεύτικη πόλη με δύο παιδιά που παίζουν με μια σβούρα με ένα ζευγάρι παραδίπλα που καυγαδίζει, με ένα κορίτσι που μαθαίνει στην κούκλα της να κάνει μπάνιο και τον “τοπικό Δήμαρχο” αναγκασμένο να προσποιείται παρουσιάζοντας με υπερηφάνεια τη μακρόχρονη ιστορία του ρολογιού του χωριού… που δείχνει πάντα 6. Ο διοικητής – σκηνοθέτης, εντεταλμένος θεματοφύλακας της ζωής και του θανάτου, διασφαλίζει την κατά τα φαινόμενα ομαλή καθημερινή ζωή, την δημόσια τάξη, την επιτυχία του σχεδίου για μια “ενωμένη” αλλά σιωπηλή Ευρώπη, που βαυκαλίζεται στο άκουσμα της “παγκόσμιας ειρήνης” και “ευταξίας”.