
Διπλή κατάρα για το αεροδρόμιο Χίου, έργα που σέρνονται και η… κλιματική αλλαγή
Μεταξύ των χειρότερων ευρωπαϊκών αεροδρομίων, στα συνολικά 30 που εξετάσθηκαν, κατατάσσεται το αεροδρόμιο Χίου ως προς την προοπτική και τον κίνδυνο μείωσης του ωφέλιμου φορτίου και του αριθμού των επιβατών σε κάθε πτήση, εξαιτίας ανόδου της θερμοκρασίας, λόγω της… κλιματικής αλλαγής!
Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγουν ερευνητές του Πανεπιστημίου του Ρέντινγκ της Βρετανίας, χρησιμοποιώντας – ωστόσο – δεδομένα και παραδοχές, τα οποία είτε είναι στην σφαίρα του μελλοντικού και αβέβαιου (άνοδος θερμοκρασίας λόγω κλιματικής αλλαγής), είτε – σε ό,τι αφορά το αεροδρόμιο της Χίου – είναι μεταβλητά και σε εξέλιξη, όπως η επέκταση του διαδρόμου, έστω κι αν αυτή υλοποιείται με ρυθμούς χελώνας.
Και, βεβαίως, οι ερευνητές μιλάνε για κάτι που μπορεί να συμβεί κι αν συμβεί «οι ημέρες κατά τις οποίες πρέπει να μειώνεται το μέγιστο βάρος μπορεί να αυξηθούν από μία ανά έτος σε 3 ή 4 ανά έτος έως το 2060».
Ας δούμε τι λέει η ιστοσελίδα in.gr επί του θέματος, στο κείμενο που επιμελήθηκε ο συνάδελφος Βαγγέλης Πρατικάκης:
Η άνοδος της θερμοκρασίας λόγω κλιματικής αλλαγής μπορεί να αναγκάσει τις αεροπορικές εταιρείες να μειώσουν τους επιβάτες στα αεροπλάνα που απογειώνονται από την Ευρώπη, ειδικά από μικρά αεροδρόμια όπως της Χίου.
Ο λόγος είναι ότι ο θερμός αέρας είναι λιγότερο πυκνός, με αποτέλεσμα να μειώνεται η δύναμη της άνωσης που κρατά τα αεροπλάνα στον αέρα, εξηγούν ερευνητές του Πανεπιστημίου του Ρέντινγκ στη Βρετανία.
Η μελέτη τους που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Aerospace εξετάζει το πώς ο θερμός αέρας θα επηρέαζε τη λειτουργία των αεροσκαφών σε 30 ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Η ερευνητική ομάδα εστίασε στο Airbus A320, μοντέλο που χρησιμοποιείται ευρέως σε πτήσεις μικρών και μέσων αποστάσεων στην Ευρώπη.
Οι υπολογισμοί δείχνουν ότι, μέχρι το 2060, ορισμένα αεροδρόμια με σχετικά μικρούς διαδρόμους τροχοδρόμησης θα πρέπει να μειώνουν το μέγιστο βάρος κατά την απογείωση κατά περίπου 10 επιβάτες ανά πτήση τους καλοκαιρινούς μήνες.
Σύμφωνα με τη μελέτη, οι ημέρες κατά τις οποίες πρέπει να μειώνεται το μέγιστο βάρος μπορεί να αυξηθούν από μία ανά έτος σε 3 ή 4 ανά έτος έως το 2060.
Καθώς η θερμοκρασία ανεβαίνει, τα αεροπλάνα χρειάζονται μεγαλύτερους διαδρόμους τροχοδρόμησης
Αυτό σημαίνει ότι η κλιματική αλλαγή «θα μπορούσε να αυξήσει το κόστος των καλοκαιρινών διακοπών σας. Οι πτήσεις προς Ισπανία, Ιταλία ή Ελλάδα μπορεί να γίνουν ακριβότερες καθώς οι πτήσεις μεταφέρουν λιγότερους ανθρώπους» δήλωσε ο δρ Τζόνι Ουίλιαμς, επικεφαλής της μελέτης.
Το πρόβλημα επηρεάζει περισσότερο αεροδρόμια με μικρούς διαδρόμους, στα οποία τα αεροπλάνα δεν μπορούν να απογειώνονται με το μέγιστο βάρος που προβλέπει ο κατασκευαστής.
Από τα 30 ευρωπαϊκά αεροδρόμια που εξετάστηκαν, στη χειρότερη θέση βρίσκονται τα αεροδρόμια της Χίου, της Παντελλερίας στην Ιταλία, του Σαν Σεμπαστιάν στην Ισπανία και του Τσιαμπίνο στη Ρώμη.
Τα μεγαλύτερα αεροδρόμια, όπως του Χίθροου και του Γκάτγουικ, έχουν αρκετά μεγάλους διαδρόμους για να εξυπηρετούν το A320 σε συνθήκες καύσωνα. Ακόμα κι αυτά όμως θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν προκλήσεις με μεγαλύτερα αεροπλάνα όπως το Α380.
Αντιμέτωπες με τον κίνδυνο μείωσης του ωφέλιμου φορτίου, οι αεροπορικές εταιρείες ίσως χρειαστεί να επαναπρογραμματίσουν δρομολόγια για τις πιο δροσερές ώρες της ημέρας.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, περαιτέρω μελέτες απαιτούνται για να εκτιμηθούν οι συνέπειες άλλων παραγόντων που επηρεάζουν το μέγιστο βάρος κατά την απογείωση, όπως η υγρασία και τα μοτίβα των ανέμων.
ΠΗΓΗ: IN.GR