Προτάσεις από την ΛΑΣ για να σωθεί το σκάφος «Στυλιανός»

Επαναφέρει για ακόμα μία φορά η Λαϊκή Συσπείρωση δήμου Χίου το θέμα της συντήρησης του μουσειακού αλιευτικού «Στυλιανός», που βρίσκεται εγκατεστημένο από το καλοκαίρι του 2012 στην περιοχή Γούβι του Βροντάδου κι «έχει αφεθεί στην τύχη του, έρμαιο του χρόνου, των καιρικών συνθηκών και καταρρέει μέρα τη μέρα».

Στην εισήγησή της προς τον δήμαρχο Χίου κ. Μανώλη Βουρνού τονίζει την ανάγκη να αναληφθούν πρωτοβουλίες, με την συμμετοχή και του Λιμενικού Ταμείου Χίου, για την διάσωση του συγκεκριμένου σκάφους.

Επισημαίνει ότι μια πλήρης αποκατάσταση του σκάφους θα στοιχίσει περισσότερα από την εξ αρχής κατασκευή του και παραθέτει τις ακόλουθες λύσεις, ώστε να κρατηθεί το σκάφος τουλάχιστο όρθιο.

1. Συσφίξεις κατά το εγκάρσιο συστημάτων νομέων της αριστερής του πλευράς του κύτους με τα αντίστοιχα συστήματα νομέων της δεξιάς πλευράς του, είτε με συρματόσχοινα και εντατήρες είτε με ντίζες, προκειμένου να συγκρατηθούν κατά το δυνατό οι νομείς στις έδρες τους και να μην καταρρεύσουν, συμπαρασύροντας τα ζυγά (καμάρια) και κατ’ ακολουθία ολόκληρο το κατάστρωμα (κουβέρτα).

2. Σύσφιξη κατά το διάμηκες του κύτους μεταξύ του πρωραίου ποδοστήματος και του αντίστοιχου πρυμναίου, με σκοπό την απαραίτητη μεταξύ τους συγκράτηση, τη συγκράτησή τους στην καρένα, αλλά και μεταξύ των ήδη συσφιγμένων και συγκρατημένων νομέων.

3. Εσωτερική υποστήριξη (μπουντέλωμα) ή μερική αντικατάσταση όσων ζυγών του καταστρώματος έχουν υποχωρήσει και συντήρηση των αγκώνων τους.

4. Αντικατάσταση των σάπιων σανιδιών του καταστρώματος, που είναι η κύρια αιτία εισροής και κατακράτησης των νερών της βροχής στο κύτος.

5. Εξωτερική υποστήριξη της γάστρας με ξύλινα «βάζα» μεγάλης επιφάνειας (κορμοί δέντρων που θα εφάπτονται σ’ αυτήν), ικανά να ανταπεξέλθουν στην πίεση που ασκεί η δύναμη του βάρους του σκάφους πάνω τους.

«Θεωρούμε ότι, αρχικά, τα πέντε παραπάνω βήματα είναι μια μικρού κόστους παρέμβαση, ικανή να σώσει το μουσειακό αλιευτικό και να αποτρέψει την κατάρρευση και διάλυσή του. Έτσι, αφού εξασφαλιστεί κατά πρώτο η σωτηρία του, να ακολουθήσουν η αφαίρεση με φλόγα των παλαιών χρωμάτων, το συντηρητικό, το αστάρωμα, η βαφή του ξύλου και οι εξωτερικές αποκαταστάσεις, μιας και είναι προφανώς απαραίτητα μετά τα βασικά της υποδομής», καταλήγει η ανακοίνωση της Λαϊκής Συσπείρωσης.