Τίγκα με «ένοχες» liferafts το ΠΑΘ 070, για διάσωση ή επαναπροώθηση προσφύγων;
Όταν για πρώτη φορά διατυπώθηκαν καταγγελίες για επαναπροώθηση προσφύγων και μεταναστών από το λιμενικό με την χρήση ειδικών σωστικών σχεδίων (liferafts) η υπόθεση φάνταζε πολύ χοντρή για να είναι αληθινή.
Πού κρύβουν τα σκάφη του λιμενικού αυτές τις σχεδίες; Πώς φορτώνουν εκεί μέσα ανθρώπους χωρίς την θέλησή τους; Πώς τους εγκαταλείπουν με όλους τους παρεπόμενους κινδύνους μεσοπέλαγα για να τους παρασύρει ο αέρας προς τα τουρκικά χωρικά ύδατα και να τους διασώσει η τουρκική ακτοφυλακή;
Αυτά ήταν μερικά από τα καίρια και εύλογα ερωτηματικά μιας ενδεχόμενης τέτοιας ριψοκίνδυνης και συνάμα παράνομης και ανήθικης επιχείρησης επαναπροώθησης προσφύγων και μεταναστών.
Από τις πρώτες ημέρες που είδαν το φως της δημοσιότητας τέτοιες καταγγελίες (Εφημερίδα των Συντακτών) μέχρι σήμερα τα περιστατικά φαίνεται να έχουν πληθύνει και οι καταγγελίες συχνές όχι μόνον σε ελληνικά μέσα ενημέρωσης, αλλά και στον διεθνή Τύπο και διεθνείς οργανισμούς.
Liferafts «κρυμμένες» κάτω από τη μύτη μας!
Η αρχική εκτίμηση ότι αυτές οι περιβόητες σχεδίες ήταν καλά κρυμμένες κάπου μέσα στα σκάφη ή σε κάποια αποθήκη αποδεικνύεται μύθος.
Κάτω από την μύτη μας ήταν, καταμεσής στο κατάστρωμα του πλοίου ανοικτής θαλάσσης (ΠΑΘ) 070, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τη Χίο, με το συγκεκριμένο πλοίο να βρίσκεται στο νησί εδώ και μήνες – πιθανότατα από τις αρχές Μαρτίου 2020 – κατά παρέκκλιση της συνήθους πρακτικής να εναλλάσσονται τα ΠΑΘ στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου.
Κι επειδή αναφέρουμε ότι μια τέτοια επιχείρηση είναι πολύ μεγάλη, πρέπει να σημειώσουμε ότι αν όντως έχουν βάση οι καταγγελίες και γίνονται τέτοιες επαναπροωθήσεις προσφύγων και μεταναστών με liferafts, τότε μόνον σκάφη όπως τα ΠΑΘ μπορούν να τις διεκπεραιώσουν.
Στο πάνω κατάστρωμα, λοιπόν, του ΠΑΘ 070 διακρίνονται – με το χαρακτηριστικό έντονο πορτοκαλί χρώμα τους – στοίβα οι βαλίτσες με τα liferafts της ελληνικής εταιρείας Lalizas (ΛΑΛΙΖΑΣ Α.Ε.) και την ετικέτα Lalizas ISO – RAFT.
Οι συγκεκριμένου τύπου σωστικές σχεδίες, σύμφωνα με όσα αναφέρει στον ιστότοπό της η εταιρεία Lalizas, έχουν χωρητικότητα από 4 έως 10 άτομα και βάρος από 32 έως 45 κιλά. Μια χαρά τακτοποιημένες είναι μέσα στην διακριτική βαλίτσα τους στο κατάστρωμα του ΠΑΘ 070 κι όταν χρειαστεί να πέσουν στο νερό φουσκώνουν αυτόματα.
Σε επιχειρησιακή ετοιμότητα οι liferafts από το φθινόπωρο του 2019;
Μια άλλη εντύπωση που είχε δημιουργηθεί είναι ότι η χρήση των liferafts είναι υπόθεση των τελευταίων τριών μηνών, όταν το προσφυγικό – μεταναστευτικό είχε περάσει σε φάση μέγιστης όξυνσης, με την Τουρκία να έχει εργαλειοποιήσει τους πρόσφυγες και μετανάστες, κυρίως στην περιοχή του Έβρου.
Τα γεγονότα, όμως, δείχνουν ότι η εμφάνιση των liferafts – και πιθανόν και η χρήση τους για επαναπροωθήσεις – πάει πολύ πιο πίσω, τουλάχιστον στο φθινόπωρό του 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε στην διάθεσή μας.
Ο astraparis.gr αναζήτησε και μελέτησε επισταμένως φωτογραφικό υλικό από το ΠΑΘ 070 και καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι οι συγκεκριμένες σωστικές σχεδίες φαίνεται – από τα διαθέσιμα στοιχεία – να αποτελούν μέρος του εξοπλισμού του σκάφους από τον περασμένο Σεπτέμβριο. Πριν από τον μήνα αυτό το υπάρχον φωτογραφικό υλικό ανάγεται στον Μάιο του 2019 και τον Ιανουάριο του 2019, καθώς και το 2017 και δεν δείχνει να υπάρχουν σε εμφανές τουλάχιστον σημείο του σκάφους αυτές οι περιβόητες σχεδίες.
Και φουσκωτές βάρκες… μιάς χρήσης στον εξοπλισμό του ΠΑΘ 070;
Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο που προέκυψε από την παρατήρηση του φωτογραφικού υλικού, από τον Ιανουάριο του 2019 έως τις 18 Ιουνίου 2020 είναι ότι εκτός από τις δύο φουσκωτές βάρκες, που βρίσκονται δεξιά και αριστερά στο κυρίως κατάστρωμα τους σκάφους (επιχειρησιακά έτοιμες με την μηχανή τους), έκαναν την εμφάνισή τους και κάποιες άλλες φουσκωτές βάρκες, που δεν φαίνεται να έχουν χαρακτηριστικά του επίσημου εξοπλισμού του σκάφους.
Πρόκειται για φθηνές βάρκες, κυριολεκτικά μιάς χρήσης, από εκείνες που κατά κόρον χρησιμοποιούνται για την μεταφορά προσφύγων και μεταναστών από τα τουρκικά παράλια προς τα νησιά.
Οι βάρκες αυτές βρίσκονται η μία στο δεύτερο κατάστρωμα, μαζί με τα liferafts και οι άλλες δύο στο κεντρικό κατάστρωμα, στην πρύμνη, χωρίς μηχανή και σχεδόν πεταμένες.
Η πρώτη φωτογραφική αποτύπωσή τους, μία στον αριθμό στο άνω κατάστρωμα, παρατηρείται την 1η Μαρτίου 2020 (φωτό 5). Αργότερα, τρεις στον αριθμό, παρατηρούνται στις 19 Μαΐου 2020 (φωτό 9), στις 9 Ιουνίου 2020 (φωτό 10) και στις 18 Ιουνίου 2020 (φωτό 11).
Μόνο σε μία από αυτές τις βάρκες έγινε δυνατός ο εντοπισμός μάρκας. Πρόκειται για την μάρκα Sea Star (φωτό 12), που δεν κατέστη δυνατόν να εντοπισθεί σε καταστήματα της Ελλάδας. Αντιθέτως, εντοπίσθηκε να πωλείται σε κατάστημα αλυσίδας στον Τσεσμέ της Τουρκίας (φωτό 13 και 14) με τιμές από 4.000 έως 9.000 τουρκικές λίρες.
Η στοίβα των liferafts του ΠΑΘ 070 ολοένα και συρρικνώνεται
Η «βουτιά» στο φωτογραφικό παρελθόν φέρνει στο φως ενδιαφέροντα στοιχεία, τουλάχιστον κατά τον τελευταίο μήνα, όπως μπορεί να παρατηρήσει κανείς στο ιστορικό των φωτογραφιών που δημοσιεύουμε παρακάτω. Συγκεκριμένα:
Στις 19 Μαΐου 2020, στο κατάστρωμα του ΠΑΘ 070 διακρίνονται περί τη μία δωδεκάδα liferafts, σε διπλή στοίβαση (φωτό 1).
Στις 9 Ιουνίου 2020, ο αριθμός τους φαίνεται να έχει μειωθεί αισθητά, τουλάχιστον στη εσωτερική (δεξιά) σειρά διακρίνονται μόνον δύο τεμάχια (φωτό 2).
Στις 18 Ιουνίου 2020, ο αριθμός τους φαίνεται να μειώθηκε κι άλλο, ίσως κατά ένα τεμάχιο (φωτό 3).
Θα έχει ενδιαφέρον να μας απαντήσει το Λιμενικό Σώμα πού χρησιμοποιήθηκαν κατά τον τελευταίο μήνα οι σωστικές σχεδίες που λείπουν από το κατάστρωμα του ΠΑΘ 070.
Το ιστορικό της εμφάνισης των liferafts στο κατάστρωμα του ΠΑΘ 070
Στις 15 Μαΐου 2020, διακρίνεται απροσδιόριστος αριθμός liferafts στο κατάστρωμα (φωτό 4 από AegeanHawk).
Την 1η Μαρτίου 2020, φαίνεται επίσης απροσδιόριστος αριθμός liferafts στο κατάστρωμα (φωτό 5 από AegeanHawk).
Στις 12 Σεπτεμβρίου 2019, στο κατάστρωμα του ΠΑΘ 070 διακρίνεται στοίβα από σωστικές σχεδίες (φωτό 6 από AegeanHawk).
Στις 24 Μαΐου 2019, δεν διακρίνονται σχεδίες στο κατάστρωμα (φωτό 7 από AegeanHawk), το ίδιο και στις 28 Ιανουαρίου 2019 (φωτό 8).
Πώς απαντά ή πώς δεν απαντά ο εκπρόσωπος Τύπου του αρχηγείου του Λ.Σ.
Ο astraparis.gr έθεσε συγκεκριμένα ερωτήματα για το θέμα αυτό στον εκπρόσωπο Τύπου του αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος και λάβαμε τις ακόλουθες απαντήσεις.
Σε απάντηση του κάτωθι μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
1) Το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή, στο πλαίσιο των εφαρμοζόμενων εθνικών μέτρων για την αντιμετώπιση της μεταναστευτικής πίεσης, λαμβάνει όλα τα προσήκοντα μέτρα για την αποτελεσματική επιτήρηση και προστασία των θαλασσίων συνόρων της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχοντας ως πρωταρχικό του μέλημα την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα που αποτελεί την ύψιστη επαγγελματική και ηθική υποχρέωση του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., το οποίο είναι υπεύθυνο για το συντονισμό της έρευνας και διάσωσης στο θαλάσσιο χώρο της Ελλάδος.
2) Οι επιχειρήσεις Έρευνας και Διάσωσης διενεργούνται στον εθνικό θαλάσσιο χώρο με απόλυτη προσήλωση στις επιταγές του εθνικού – διεθνούς δικαίου και του ενωσιακού κεκτημένου που αφορά στην προστασία των εξωτερικών συνόρων της Ε.Ε, καθώς και στον σεβασμό των ανθρωπίνων και θεμελιωδών δικαιωμάτων και συντονίζονται από το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ).
3) Παρακαλούμε για την ενημέρωσή σας.
Τι ρώτησε ο astraparis.gr τον εκπρόσωπο του Λιμενικού Σώματος
Για να υπάρχει πλήρης εικόνα, ο astraparis.gr υπέβαλε στον εκπρόσωπο Τύπου του Λ.Σ. τα ακόλουθα ερωτήματα:
1. Αποτελούν οι συγκεκριμένες σωστικές σχεδίες (liferafts) προβλεπόμενο και εγκεκριμένο εξοπλισμό των ΠΑΘ και του ΠΑΘ 070 ειδικότερα; Από πότε ισχύει αυτό, επειδή για παράδειγμα πριν ένα χρόνο (Μάιος 2019) το συγκεκριμένο σκάφος δεν φαίνεται να φέρει τέτοιο εξοπλισμό.
2. Τι σκοπούς εξυπηρετούν οι συγκεκριμένες σωστικές σχεδίες που φέρει το σκάφος ΠΑΘ 070; Πότε και πού έχουν χρησιμοποιηθεί;
3. Αποτελούν εγκεκριμένο και προβλεπόμενο εξοπλισμό του ΠΑΘ 070 φθηνές φουσκωτές βάρκες αγνώστου κατασκευής και προελεύσεως, όπως αυτές που χρησιμοποιούν οι διακινητές για την μεταφορά προσφύγων και μεταναστών από την Τουρκία στα ελληνικά νησιά;
Φωτό 9