Ξέρει από… ποδήλατο η ΕΤΑ Χίου; – Η περίεργη διαδρομή ενός δεκαχίλιαρου (έγγραφα)

Την Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης Χίου (ΕΤΑΧ Α.Ε.) την γνωρίζουμε όλοι από την δραστηριότητά της στις εντάξεις επενδυτικών σχεδίων επαγγελματιών και επιχειρήσεων της Χίου σε διάφορα επιδοτούμενα προγράμματα και κυρίως στο πρόγραμμα Leader, με αξιόλογη εμπειρία και σοβαρά αποτελέσματα διαχρονικά.

Μόλις, τώρα όμως μαθαίνουμε ότι η ΕΤΑΧ παρέχει και υπηρεσίες τεχνικού συμβούλου στον δήμο Χίου, «με στόχο τη βελτίωση των υποδομών του δήμου όσο αφορά τον ποδηλατικό τουρισμό».

Για τις υπηρεσίες, λοιπόν, αυτές η ΕΤΑΧ εισέπραξε πριν λίγες ημέρες (2.12.2024) ένα δεκαχίλιαρο, 9.992 ευρώ για την ακρίβεια, δυνάμει του 2/15.11.2024 τιμολογίου παροχής υπηρεσιών, που η ίδια εξέδωσε.

Στα συνημμένα δικαιολογητικά του εντάλματος πληρωμής περιλαμβάνονται όλες οι αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης, ανάθεσης κ.λπ., καθώς και δύο συμβάσεις που υπέγραψε με τον δήμαρχο Χίου, η δεύτερη είναι τροποποιητική. Και το πρωτόκολλο παραλαβής υπηρεσιών. Αναφέρουμε ξεχωριστά το τελευταίο, το οποίο είναι το παραδοτέο, δηλαδή, που σε αυτό θα περιγράφονται οι τεχνικές συμβουλές για τον ποδηλατικό τουρισμό.

Εύλογα ερωτήματα για την σκοπιμότητα

Το πρώτο ερώτημα που γεννάται σε κάθε καλόπιστο είναι τι σχέση έχει η ΕΤΑΧ, που διαθέτει εξαιρετικά περιορισμένο προσωπικό, με το συγκεκριμένο αντικείμενο, το οποίο προϋποθέτει σοβαρές γνώσεις σε τεχνικό επίπεδο, τουλάχιστον;

Το δεύτερο ερώτημα που προκύπτει, αφού ο δήμος Χίου θέλει να αναπτύξει αυτή την μορφή τουρισμού (τώρα, πού και πώς αφού ούτε οδικό δίκτυο δεν υπάρχει, αλλά είναι άλλο θέμα αυτό), γιατί δεν απευθύνθηκε σε ειδικούς, που και την γνώση διαθέτουν και την εμπειρία από τέτοιου είδους έργα;

Το τρίτο και πλέον καθοριστικό ερώτημα είναι η… ταμπακέρα, δηλαδή το παραδοτέο. Ποιός το παρέλαβε, αν το παρέλαβε, ποιό είναι το περιεχόμενό του και να με βάση αυτό ο δήμος Χίου θα προχωρήσει περαιτέρω σε μελέτες έργων και υποδομής για την ανάπτυξη του ποδηλατικού τουρισμού.

Η περίεργη πορεία του δεκαχίλιαρου

Από την δημοσιογραφική έρευνα προέκυψε ότι η υπόθεση αυτή ξεκίνησε επί δημαρχίας του κ. Σταμάτη Κάρμαντζη και ολοκληρώθηκε με την πληρωμή επί δημαρχίας του κ. Γιάννη Μαλαφή, με την ακόλουθη αλληλουχία των γεγονότων (όσα τουλάχιστον εντοπίσαμε):

1. Στις 23 Νοεμβρίου 2023, ο κ. Κάρμαντζης υπογράφει απόφαση ανάληψης υποχρέωσης για το συγκεκριμένο έργο, ύψους 10.000 ευρώ.

2. Στις 5 Δεκεμβρίου 2023, ο τότε αντιδήμαρχος οικονομικών κ. Γιώργος Μπελέγρης υπογράφει απόφαση ανάθεσης του έργου στην ΕΤΑΧ.

3. Στις 8 Δεκεμβρίου 2023, υπογράφεται η σύμβαση μεταξύ του δήμου Χίου και της ΕΤΑΧ, που προβλέπει ότι λήγει σε διάστημα έξι μηνών από την ανάρτησή της στο ΚΗΜΔΗΣ, δηλαδή στις 7 Ιουνίου 2024, οπότε θα έπρεπε να παραδοθεί και το έργο.

4. Στις 13 Μαρτίου 2024, υπογράφεται από τον κ. Μαλαφή νέα απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, ύψους 9.992 ευρώ, προφανώς επειδή άλλαξε το οικονομικό έτος.

5. Στις 14 Ιουνίου 2024, ενώ ήδη έχει λήξει η σύμβαση, με απόφαση του αντιδημάρχου οικονομικών κ. Παντελή Καμπούρη και μετά από σχετικό της ΕΤΑΧ παρέχεται εξάμηνη παράταση στην ολοκλήρωση του έργου, «λόγω του ότι κατά τη χειμερινή περίοδο λόγω των αυξημένων υποχρεώσεων των αρμόδιων τοπικών συλλόγων και λοιπών εμπλεκομένων ειδικών για το «ποδηλατείν» απαιτείται επιπλέον χρόνος για επιτόπια αυτοψία με σκοπό τη συλλογή, επεξεργασία και ανάλυση των δεδομένων για πρόταση ανάδειξης ποδηλατικών διαδρομών στο δήμο Χίου που ευνοείται κατά τους θερινούς μήνες», όπως αναφέρεται στην απόφαση.

6. Στις 20 Ιουνίου 2024, υπογράφεται μεταξύ του δήμου Χίου και της ΕΤΑΧ τροποποιητική σύμβαση, με την οποία παρατείνεται για έξι μήνες η ισχύς της, κατά τα ανωτέρω.

7. Στις 15 Νοεμβρίου 2024 η ΕΤΑΧ εκδίδει τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών και στις 2 Δεκεμβρίου 2024 ο δήμος Χίου εκδίδει το ένταλμα πληρωμής των 9.992 ευρώ, μείον τις προβλεπόμενες κρατήσεις.

Τι είχε αναλάβει να κάνει η ΕΤΑΧ

Οι υποχρεώσεις που είχε αναλάβει η ΕΤΑΧ ως σύμβουλος περιλαμβάνουν:

 Προτάσεις για χώρους στάθμευσης ποδηλάτων στον δήμο Χίου (κεντρικά και περιφερειακά).

 Προτάσεις για σημεία service ποδηλάτων στον δήμο Χίου (κεντρικά και περιφερειακά).

 Προτάσεις για ειδική σήμανση ποδηλατών στον δήμο Χίου (κεντρικά και περιφερειακά).

 Πρόταση δημιουργίας ενός κλειστού ποδηλατικού πάρκου (skills park) σε ακίνητο του δήμου Χίου, αναφορικά με χώρο εκμάθησης, προπόνησης και εξοικείωσης για παιδιά, αλλά και ενηλίκους.

 Συλλογή, επεξεργασία και ανάλυση δεδομένων για πρόταση – ανάδειξη δικτύου ποδηλατικών διαδρομών που θα αφορά την ποδηλασία βουνού ( MTB Trails) στον δήμο Χίου.

Από την διαδρομή που περιγράφεται πιο πάνω, εκείνο που προκύπτει με σαφήνεια είναι ότι δεν πρόφτασε η ΕΤΑΧ να υλοποιήσει το έργο που της ανατέθηκε, λόγω του… ενσκήψαντος χειμώνα, κάτι που το διεκπεραίωσε, καθώς φαίνεται το καλοκαίρι. Απομένει να το δούμε, κιόλας.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι τον Οκτώβριο του 2020 η τότε δημοτική αρχή είχε αναθέσει με τα μισά λεφτά (4.899 ευρώ) σε ειδικό σύμβουλο – εταιρεία της Κύπρου να μελετήσει το θέμα του ποδηλατικού τουρισμού. Το αντικείμενο της μελέτης ήταν το ίδιο και πολύ παραπάνω με αυτό που ανατέθηκε με τα διπλά λεφτά στην ΕΤΑΧ!

Το δημοσίευμα του Αστραπάρη παρακάτω.

Θέση στον ποδηλατικό τουρισμό αναζητά η Χίος

Από τα αναφερθέντα έγγραφα δημοσιεύουμε μόνον το ένταλμα πληρωμής από το οποίο – άλλωστε – προκύπτουν και τα υπόλοιπα