Η ρήτρα για τα 14 αεροδρόμια φέρνει στα ταμεία του Δημοσίου 7 δισ. ευρώ

Στο δυσθεώρητο ύψος των 7 δισ. ευρώ μπορεί να ανέλθουν τα έσοδα του ελληνικού Δημοσίου από την παραχώρηση των 14 αεροδρομίων. Οπως αποκαλύπτει, τόσο ο προτιμητέος επενδυτής όσο και το ΤΑΙΠΕΔ, η σχετική σύμβαση παραχώρησης που θα υπογραφεί, περιλαμβάνει ρήτρα απόδοσης κερδών (earn-out) υπέρ του Δημοσίου. Η ρήτρα αυτή υποχρεώνει τον προτιμητέο επενδυτή ν’ αποδίδει το 28,5% των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) στο Δημόσιο.

Σύμφωνα με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και στελέχη του προτιμώμενου επενδυτή, με βάση τις προβλέψεις κερδών που έχουν γίνει από την κοινοπραξία Fraport-Slentel στη 40ετία, η ρήτρα μπορεί να εξασφαλίσει για το Δημόσιο έσοδα που ξεπερνούν το εγγυημένο τίμημα των 2,15 δισ. ευρώ.

Σε ονομαστικές τιμές, όπως παραδέχονται στελέχη κοντά στη συμφωνία, μπορεί να φτάσει τα 5 δισ. ευρώ, και αν σε αυτά προστεθεί το εγγυημένο τίμημα, τότε τα έσοδα του Δημοσίου μόνο από τη συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση θα ξεπεράσουν τα 7 δισ. ευρώ στη 40ετία.

Το έσοδο αυτό θεωρείται ιλιγγιώδες. Εφόσον επαληθευτεί ξεπερνά το σύνολο των εσόδων που έχουν διασφαλίσει μέχρι σήμερα το Δημόσιο και το ΤΑΙΠΕΔ από το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Υπενθυμίζεται ότι τα διασφαλισμένα έως σήμερα έσοδα του προγράμματος ανέρχονται σε 5,4 δισ. ευρώ, ενώ το συνολικό ποσό που έχει εισπραχθεί ανέρχεται σε περίπου 3 δισ. ευρώ. Η προσθήκη των εσόδων από την αποκρατικοποίηση των 14 αεροδρομίων θα ανεβάσει τα διασφαλισμένα έσοδα σε περισσότερο από 12 δισ. ευρώ, ενώ αυτά που θα έχουν εισπραχθεί θα ανέλθουν σε 4,5 δισ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι η κοινοπραξία των εταιρειών Fraport και Slentel έχει προσφέρει για την ανάληψη της σύμβασης παραχώρησης των 14 αεροδρομίων για 40 έτη εφάπαξ τίμημα ύψους 1,23 δισ. ευρώ, εγγυημένο ετήσιο μίσθωμα αναπροσαρμοζόμενο κατ’ έτος από τον πληθωρισμό 22,9 εκατ. ευρώ και τέλος, όπως αποκαλύπτεται, το 28,5% των ετήσιων κερδών EBITDA. Η προσφορά αυτή θεωρείται σε βάθος 40ετίας τουλάχιστον κατά 600 εκατ. ευρώ μεγαλύτερη από εκείνη του αμέσως επόμενου ενδιαφερομένου και κατά περίπου 400 εκατ. ευρώ σε ό,τι αφορά το εφάπαξ καταβαλλόμενο τίμημα.

Επίσης, σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στον προτιμητέο επενδυτή, το τίμημα είναι τουλάχιστον 20 φορές μεγαλύτερο από αυτό που ανέδειξαν ως εύλογο ο ανεξάρτητος αποτιμητής που προσέλαβε το ΤΑΙΠΕΔ.

Η ρελάνς αυτή αποδίδεται στην επεκτατική πολιτική της Fraport στην περιοχή της ανατολικής Μεσογείου. Η τελευταία ακολουθεί συστηματικά τα τελευταία χρόνια μια επεκτατική πολιτική, η οποία στην ευρύτερη περιοχή της Αν. Μεσογείου εκφράστηκε με την ανάληψη της διαχείρισης των αεροδρομίων Λουμπλιάνας, Αττάλειας, Βάρνας και τώρα των 14 αεροδρομίων στην Ελλάδα. Υπενθυμίζεται πως στη Fraport, η οποία ελέγχει το 65% της κοινοπραξίας που ανέλαβε την εκμετάλλευση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, μέτοχοι είναι το ομόσπονδο κρατίδιο της Εσσης (30%), ο Δήμος της Φρανκφούρτης (20%) και η Lufthansa (10%). Από την άλλη πλευρά, η Slentel Ltd είναι εταιρεία ελεγχόμενη από την οικογένεια Κοπελούζου και συμμετέχει στη κοινοπραξία με το υπόλοιπο 35%.

Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πάντως ότι οι δύο εταίροι, παρά το υπέρογκο τίμημα, θα αποσβέσουν την επένδυση και θα κερδίσουν βάθος χρόνου. Επίσης σημειώνουν ότι η συγκεκριμένη επένδυση, παρά το γεγονός ότι δεν είναι άμεσα εξαρτώμενη από την πορεία της ελληνικής οικονομίας, συνιστά καθαρή ψήφο εμπιστοσύνης παραμονής της χώρας στην Ευρωζώνη, αλλά και της συνέχισης της ανάκαμψης της τουριστικής κίνησης.

Τέλος, αξίζει να τονιστεί ότι με την προσφορά των Fraport-Slentel για 14 αεροδρόμια της χώρας αφαιρείται από τη Ελλάδα το επιχείρημα πως επενδυτές της Δύσης δεν στηρίζουν το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεών της.

ΠΗΓΗ: www.kathimerini.gr (Του Βαγγέλη Μανδραβέλη, από την έντυπη έκδοση)

ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ