Αλλού πρόσφυγες και… μελαψοί, αλλού Έλληνες κι άλλοι σε πλοίο της Blue Star

Μηνυτήρια αναφορά για ρατσιστικό διαχωρισμό επιβατών σε πλοίο της Blue Star, που πραγματοποιούσε το δρομολόγιο Χίος – Πειραιάς και συγκεκριμένα στις 18 Ιουνίου 2020, υπέβαλε το Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι στην γενική περιφερειακή αστυνομική διεύθυνση Βορείου Αιγαίου, χθες Πέμπτη 16 Ιουλίου 2020.

Το περιστατικό, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην μηνυτήρια αναφορά, κατήγγειλε με ανάρτησή της στο Facebook η Βρετανίδα υπήκοος κα Ruhi Loren Akhtar, που κατοικεί στη Χίο και συμμετέχει σε οργάνωση που παρέχει βοήθεια σε πρόσφυγες.

Ποιά είναι η επίσημη θέση της εταιρείας

Στην ανάρτηση αυτή απήντησε με σχόλιό της η Blue Star Ferries, ζητώντας συγγνώμη για το περιστατικό, ενώ διαβεβαιώνει ότι δεν υπάρχουν σχετικές οδηγίες από την εταιρεία για αυτόν τον χειρισμό. Επίσης, ότι έχει διαβιβάσει το περιστατικό στο αρμόδιο τμήμα και εξετάζει τι συνέβη έτσι ώστε να γίνουν οι απαραίτητες συστάσεις και ενέργειες.

Πέραν του σχολίου αυτού, ο astraparis.gr επικοινώνησε με τον κ. Διονύσιο Θεοδωράτο, εμπορικό διευθυντή της Attica Group, ο οποίος διευκρινίζει ότι το λιμεναρχείο Χίου στην χερσαία ζώνη του λιμανιού κάνει διαχωρισμό των επιβατών, προκειμένου να ελέγξει τα έγγραφα των προσφύγων πριν αυτοί επιβιβασθούν στο πλοίο.

Σε ό,τι αφορά τις κυλιόμενες σκάλες επισημαίνει ότι δεν ενδείκνυται και δεν επιτρέπεται η χρήση τους σε άτομα που μεταφέρουν ογκώδη αντικείμενα, προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος ατυχήματος.

Για την θέση του κάθε επιβάτη κατηγορηματικά διαβεβαιώνει ότι ο καθένας δικαιούται να πάει στην θέση που έχει πληρώσει και αναγράφεται στο εισιτήριό του.

Εκφράζει, τέλος, την εκτίμηση ότι δεν συνέβη το περιστατικό που καταγγέλλεται.

Αναλυτικά, η μηνυτήρια αναφορά έχει ως ακολούθως:

Κυρίες / Κύριοι,

Σας υποβάλλουμε άλλη μια μηνυτήρια αναφορά, κατ’ άρθρο 42 ΚΠΔ, στα πλαίσια του προγράμματος του Παρατηρητηρίου Ρατσιστικών Εγκλημάτων, αναφορικά με καταγγελόμενη ρατσιστική διακριτική μεταχείριση προσφύγων / μεταναστών / μελαμψών επιβατών από τα Blue Star Ferries, τα οποίο καταγγέλλεται πως, τουλάχιστον στις 18 Ιουνίου 2020, εφάρμοσε ρατσιστικό σύστημα χωριστής αναμονής για να εισέλθει και να “τοποθετηθεί” κανείς στο πλοίο που ταξίδευε από τη Χίο στην Αθήνα με την τεκμαιρόμενη συνέργεια των λιμενικών αρχών.

Η μία από τις ουρές η οποία αποτελούνταν από μετανάστες / πρόσφυγες και γενικότερα μελαμψούς που “κατηγοριοποιούνταν” οπτικά σε αυτήν την ομάδα και μία για τους υπόλοιπους Έλληνες ή λευκούς επιβάτες. Η πρώτη οδηγούσε, αυστηρά από τις κανονικές σκάλες, αφού σε αυτούς απαγορεύονταν να χρησιμοποιήσουν τις κυλιόμενες, στο ανοιχτό, και εκτεθειμένο στον αέρα, τμήμα του καταστρώματος και η δεύτερη οδηγούσε από τις κυλιόμενες σκάλες στο εσωτερικό του πλοίου και στις εσωτερικές θέσεις του καταστρώματος (για όσους από αυτούς τους επιβάτες δεν είχαν πληρώσει επιπλέον για θέση ή καμπίνα). Σας παραθέτουμε την καταγγελτική για τα περιστατικά, ανάρτηση στο Facebook της Βρετανίδας υπηκόου Ruhi Loren Akhtar, που κατοικεί στη Χίο και συμμετέχει σε οργάνωση που παρέχει βοήθεια σε πρόσφυγες

(https://www.justgiving.com/fundraising/HumanitarianCrisisInEurope?fbclid=IwAR0ms-MpL2VHyuN4MI2_ES_Yx2bSYAdWNdkCHqJpa4ogC_FjB0P76GSN2N8),

την οποία στόχευσαν, μαζί και με τους άλλους, και προσωπικά οι ρατσιστικές διακρίσεις, καθώς όπως λέει και η ίδια είναι μουσουλμάνα και αυτό είναι οπτικά εμφανές καθώς φοράει μαντίλα και είναι επίσης μελαμψή.

Όπως περιγράφει, μόνο μετά από έντονη επιμονή της και αφού λογομάχησε με υπαλλήλους της εταιρείας που εφάρμοζαν όλοι ξεκάθαρα σχετικές εντολές και μιλούσαν επιπλέον υποτιμητικά σε όσους έκριναν ως μετανάστες, της  επιτράπηκε   να χρησιμοποιήσει τις κυλιόμενες σκάλες και να κάτσει στο εσωτερικό του πλοίου, έστω σε μη αριθμημένη θέση που, πιθανότατα, δεν αντιστοιχούσε στο εισιτήριο για το οποίο είχε πληρώσει και ανέφερε συγκεκριμένη θέση.

Στη διάρκεια του ταξιδιού παρενέβη αντίστοιχα, συμπαραστεκόμενη και σε διαμαρτυρίες άλλων, για παράδειγμα οικογενειών που τα παιδιά τους κρύωναν στο κατάστρωμα, και έτσι επιτράπηκε και σε ορισμένους μετανάστες να μπουν στο εσωτερικό του πλοίου, εξαιρέσεις που ωστόσο, με την αντίσταση που βρήκαν, επιβεβαίωσαν τον κανόνα των ρητών εντολών που είχαν λάβει οι εργαζόμενοι στο πλοίο να επιβάλλουν τον μέγιστο δυνατό ρατσιστικό διαχωρισμό των επιβατών, κρατώντας τις καλύτερες θέσεις για λευκούς, Έλληνες ή τουρίστες, αδιαφορώντας ακόμα και να ελέγξουν την τιμή του εισιτηρίου που είχε πληρώσει ο καθένας.

Σας παραθέτουμε, επίσης, την απολογητική απάντηση της εταιρείας, στην παραπάνω ανάρτηση στο Facebook και άρθρο με μεταφρασμένη την αναφερόμενη ανάρτηση.. Τέλος, επισημαίνουμε ότι η καταγγέλλουσα έχει στην κατοχή της οπτικοακουστικό υλικό, υποστηρικτικό της καταγγελίας της και επιθυμεί να κληθεί και να καταθέσει. 

Όλα τα παραπάνω παραβιάζουν την απαγόρευση των διακρίσεων “στην πρόσβαση στη διάθεση και την παροχή αγαθών και υπηρεσιών που διατίθενται (συναλλακτικά) στο κοινό” (Ν. 4443/2016 άρθρα 3.2.δ και 11).

Στην συνέχεια ο κ. Παναγιώτης Δημητράς παραθέτει σε μετάφραση την ανάρτηση της κας Ruhi Loren Akhtar, η οποία έχει ως εξής:

“Στις 18 Ιουνίου ταξίδεψα στην Αθήνα από τη Χίο με τη Blue Star Ferries

Παρατήρησα τα εξής:

  1. Έξω από το πλοίο υπήρχαν δύο γραμμές. Έλληνες και λευκοί βρίσκονταν στη μία γραμμή και περνούσαν γρήγορα. Οι έγχρωμοι ή εκείνοι που πίστευαν ότι είναι πρόσφυγες ήταν σε διαφορετική γραμμή, σταμάτησαν και ελέγχθηκαν. Με έβαλε στη δεύτερη γραμμή ένας σκληρός, χωρίς στολή λιμενικός ο οποίος με έσπρωξε από το χέρι προς τη δεύτερη γραμμή. Ένας κύριος πιθανώς με καταγωγή από τη Μέση Ανατολή με κοίταξε και είπε “αυτή η γραμμή είναι για Άραβες και Σομαλούς μόνο, είναι ρατσιστές”.
  2. Ο λιμενικός χωρίς στολή φώναξε σε άτομα της δεύτερης γραμμής και προσπάθησε να τους μπερδέψει λέγοντας τους ότι τα χαρτιά τους ήταν λανθασμένα. Παρόλο που δεν κοίταξε τα χαρτιά τους. Προσπάθησε να το κάνει σε εμένα. Συνέχισε να λέει “Τι χαρτί;” “Πού χαρτί;” κάνοντας “τσουκ τσκουκ” θορύβους. Έπειτα, αφού τον προσπεράσαμε και λιμενικοί με πολιτικά έλεγξαν τα διαβατήρια μας ή την κάρτα, με άφησαν να περάσω.
  3. Μετά τον έλεγχο των εισιτηρίων, δώσαμε την ιατρική φόρμα που μας ζητήθηκε να συμπληρώσουμε. Πήγα προς την κυλιόμενη σκάλα που λειτουργούσε και μπορούσα να δω Έλληνες και λευκούς να τη χρησιμοποιούν, ωστόσο ο υπάλληλος μου είπε ότι δεν μου επιτρέπεται να τη χρησιμοποιήσω και έπρεπε να ανέβω από τις σκάλες. Του είπα ότι είχα ένα πρόβλημα με το πόδι μου κι έτσι με άφησε να χρησιμοποιήσω την κυλιόμενη σκάλα. Μάλιστα μου έδωσε το χέρι του για να με βοηθήσει να ανέβω και είπε να είμαι προσεκτικός.
  4. Όταν έφτασα στην κορυφή, ένας υπάλληλος έδειξε με τα χέρια του και είπε “έλα εδώ”. Είπα “γιατί; Ψάχνω για τη θέση μου”. Συνέχισε να λέει “έλα, έλα” οπότε ακολούθησα και με πήρε στο εξωτερικό κατάστρωμα και είπε ότι δεν μου επιτρέπεται να καθίσω μέσα και ότι έπρεπε να πάω πάνω στο υπαίθριο κατάστρωμα. Είπα κοίτα το εισιτήριο μου, έχω πληρώσει επιπλέον για ένα άνετο κάθισμα. Είπε εντάξει και με πήρε πίσω και είπε ότι θα μπορούσα να καθίσω στο τμήμα απέναντι από την κορυφή της κυλιόμενης σκάλας που ήταν το πόστο του. Τον κοίταξα και είπα πού είναι ο αριθμός της θέσης μου και είπε αυτή είναι δωρεάν, κάθισε εκεί. Δεν ενοχλήθηκα αρκετά για το που έκατσα πραγματικά, αλλά δε νομίζω ότι αυτό ήταν το ιδιαίτερα άνετο κάθισμα για το οποίο πλήρωσα.
  5. Παρακολούθησα καθώς περισσότεροι άνθρωποι ανέβαιναν τις σκάλες και τις κυλιόμενες σκάλες. Είδα μόνο μια οικογένεια προσφύγων να ανεβαίνει τις κυλιόμενες σκάλες. Όλοι οι άλλοι έγχρωμοι ανέβηκα τα σκαλιά. Είδα πολλές οικογένειες να παλεύουν με μικρά παιδιά στις σκάλες. Είδα έναν ηλικιωμένο άντρα να παλεύει στην κορυφή για να ξαποστάσει και να περιμένει μερικά δευτερόλεπτα πριν προχωρήσει. Δεν πιστεύω ότι αυτοί οι άνθρωποι θα είχαν ανέβει τόσα σκαλιά, εάν υπήρχε μια κυλιόμενη σκάλα διαθέσιμη, εκτός αν τους είπαν ότι δεν τους επιτρέπεται να τη χρησιμοποιήσουν.
  6. Στην κορυφή των σκαλοπατιών, ο υπάλληλος άφηνε όλους τους λευκούς και τους Έλληνες χωρίς ερωτήσεις ή απορίες. Οποιοσδήποτε έγχρωμος τον σταματούσαν, του έδειχναν έξω και του έλεγαν να πάει στον επάνω όροφο.
  7. Είδαν έναν Αφρικανό να προσπαθεί να κατέβει στον κάτω όροφο και τον σταμάτησαν και του είπαν να γυρίσει πίσω.
  8. Αφού το καράβι απέπλευσε, πήγα να ερευνήσω πού ήταν όλοι οι άνθρωποι. Πήγα στον επάνω όροφο για να δω το πάνω ανοιχτό κατάστρωμα, όπως υπέθετα γεμάτο πρόσφυγες, αιτούντες άσυλο και έγχρωμους ανθρώπους.
  9. Υπήρχε σαφής διαχωρισμός.
  10. Μίλησα με μερικούς από τους ανθρώπους εκεί και είπαν ότι τους έλεγαν να ανέβουν και ότι δεν είχαν άλλη επιλογή.
  11. Καθώς η νύχτα περνούσε, μερικοί άνθρωποι κατέβηκαν στον κάτω όροφο. Μια οικογένεια από το Αφγανιστάν, με μικρά παιδιά κατέβηκε και ο υπάλληλος άρχισε να τους φωνάζει λέγοντας τους ότι δεν τους επιτρέπονταν εκεί και ότι έπρεπε να ανέβουν στον επάνω όροφο. Ο άντρας είπε ότι τα παιδιά του κρύωναν και δεν μπορούσαν να κοιμηθούν λόγω του θορύβου. Πήγα προς τα εκεί και είπα στον υπάλληλο να σταματήσει να τους φωνάζει και ρώτησα γιατί δεν τους επέτρεπαν. Είπε ότι ήταν εξαιτίας του εισιτηρίου που είχαν όπου τους επιτρέπονταν μόνο έξω από τον επάνω όροφο. Έχοντας ταξιδέψει με καράβι πολλές φορές δεν γνώριζα κανένα τέτοιο εισιτήριο. Έλεγξα το εισιτήριο του αργότερα και έμοιαζε ίδιο με το δικό μου εκτός από το ότι ταξίδευε από τη Λέσβο. Έπειτα είπα “σταματήστε να τους φωνάζετε και μιλήστε τους όμορφα και με σεβασμό”. Φάνηκε να υποχωρεί και τους είπε ότι μπορούσαν να μείνουν στην περιοχή όπου καθόμουν. Καταλαβαίνω κάποια Φαρσί και έτσι μπόρεσα να ακούσω τον πατέρα να λέει στη σύζυγο του “αγοράσαμε επίσης εισιτήριο και με χρήματα, γιατί μας φέρονται με αυτό τον τρόπο;”
  12. Δεν ήταν όλοι αρκετά σίγουροι για να το τολμήσουν αλλά μερικοί το έκαναν κι κάθισαν στη γωνία μου, ενώ ο υπάλληλος μας κοίταξε θυμωμένα για λίγο κι έπειτα φάνηκε να ηρεμεί.

Αυτός είναι μόνο ο λόγος μου και οι εμπειρίες μου και ίσως δεν είναι όλα τα ταξίδια ίδια.

Θα ήθελα να ρωτήσω τη Blue Star Ferries αν είναι αυτή πολιτική από τους διευθυντές σας ή είναι μια πολιτική από το προσωπικό της ομάδας αυτού του ταξιδιού ή είναι κυβερνητική πολιτική; Ποιά είναι η δικαιολογία σας για το διαχωρισμό των προσφύγων/εγχρώμων και Ελλήνων/λευκών ακόμα και στη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού.

Είναι τα ανθρώπινα όντα αλήθεια τόσο διαφορετικά;

Δεν  μπορούσα να κάνω πολλά χωρίς να θέσω τον εαυτό μου ή τους άλλους σε κίνδυνο, αλλά έχω πάρει μερικά βιντεο μυστικά για να δείξω τι συνέβη στην κορυφή των ανελκυστήρων και μερικά από όσα έχω γράψει εδώ. 

Ωστόσο υπάρχουν δύο στιγμιότυπα από τα βίντεο. 

Διαφορετικά δεν θα δημοσιεύσω τα βίντεο εδώ.

Τα έχω υποβάλλει σε μια ΜΚΟ Ανθρωπίνων δικαιωμάτων που ονομάζεται Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι στην Αθήνα, η οποία ανέλαβε μια πρωτοβουλία που ονομάζεται Παρατηρητήριο Ρατσιστικών Εγκλημάτων και θα χρησιμοποιήσουν τη μαρτυρία μου για να υποβάλουν μήνυση.

Είχατε παρόμοιες εμπειρίες στο πλοίο κατά τη διάρκεια του κορονοϊού ή νωρίτερα;”.

Παρακαλούμε για τις ενέργειές σας καθώς και να μας ενημερώσετε για τον αριθμό πρωτοκόλλου που θα δώσετε στη μήνυση αυτή.
Με τιμή,

Παναγιώτης Δημητράς
Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι

- Advertisement -

- Advertisement -

Σχόλια