Dominique White, Serapis Maritime, Rowdy SS στο καλοκαιρινό πρόγραμμα της DEO Projects

Με αφετηρία την πλούσια ναυτική κουλτούρα και κληρονομιά της Χίου, η ΔΗΩ εγκαινιάζει ένα σύνολο εκδηλώσεων/εκθέσεων γύρω από τη σχέση μας με τη θάλασσα. 
Το πρόγραμμα, που αποτελείται από δύο εκθέσεις, μια live performance, μια παρέμβαση στον δημόσιο χώρο, την ανάδειξη μιας νεοσύστατης τοπικής ναυτικής συλλογής, καθώς και εκπαιδευτικές δραστηριότητες, θα παρουσιαστεί σε διάφορες τοποθεσίες σε όλο το νησί, από τις αρχές Ιουλίου μέχρι τα τέλη Αυγούστου 2022.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Dominique White, Serapis Maritime, Rowdy SS

Εγκαίνια όλων των δράσεων: 8-9-10 Ιουλίου 2022

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ

1) Σειρά Αναθέσεων x Dominique White | (Under) studies in Non-Description

Καλλιτεχνική φιλοξενία και εικαστική έκθεση

Για τον δεύτερο κύκλο του προγράμματος Σειρά Αναθέσεων, η DEO Projects προσκαλεί τη Βρετανίδα εικαστικό Dominique White για να ερευνήσει, να αναπτύξει και να εκθέσει ένα νέο κορμό έργων. Η καλλιτέχνιδα έμεινε στη Χίο για μια περίοδο δύο μηνών, εξερευνώντας τις ναυτικές ιστορίες του νησιού και δημιουργώντας ένα νέο σώμα δουλειάς για την πρώτη ατομική έκθεσή της στην Ελλάδα. Μελέτησε πώς το θαλασσινό εμπόριο επηρέασε τα κυρίαρχα αφηγήματα του τόπου και εξέτασε ισχυρισμούς και εικασίες για την εμπλοκή του νησιού στα ταξίδια του Κολόμβου, τα οποία οδήγησαν στην εγκαθίδρυση ενός αποικιοκρατικού καθεστώτος ανθρώπινης εκμετάλλευσης. Κατόπιν αυτών, εκθέτει την έρευνά της υπό τον τίτλο «(Under) studies in Non-Description» με τη μορφή μιας μιας ατμοσφαιρικής εικαστικής έκθεσης αποτελούμενης από μια σειρά μεταλλικών γλυπτών και σχεδίων.

Η ευρύτερη δουλειά της White στρέφει το βλέμμα τόσο στην καταστροφή όσο και στον μύθο που αφήνουν πίσω τους οι τυφώνες της Καραϊβικής, στην αέναα μετασχηματιστική αφύπνισή τους στη θάλασσα. Χαρακτηριστική του οπτικού της λεξιλογίου είναι η «μορφή» του εγκαταλειμμένου πλοίου: μια μάζα από ρημαγμένα ιστία, πολυκαιρισμένα δίχτυα, ακρωτηριασμένες άγκυρες και ξεφούσκωτες σημαδούρες, όλα καλυμμένα με ένα πέπλο πηλού, σαν σάβανο. Η καλλιτέχνιδα χρησιμοποιεί αυτό το δυναμικό σύνολο για να απαγκιστρώσει τα επιμέρους μέρη από την αρχική τους λειτουργία και να τα επαναπροσδιορίσει ως σώματα εκδίκησης, διαμαρτυρίας, αντοχής. Αυτά τα έργα – ή σώματα – συνδυάζουν σε μελετημένες αναλογίες τις συνθήκες της διατήρησης, της φθοράς και της καταστροφής, ενώ εκπέμπουν μια προειδοποίηση ή μια απειλή για αυτό που επίκειται.

Αναπόσπαστο κομμάτι του προγράμματος Σειρά Αναθέσεων είναι, επίσης, το να προσκαλεί έναν διορατικό συλλέκτη και μαζί με την ομάδα του DEO Projects να σχεδιάζει μια εξατομικευμένη εμπειρία για τον προσκεκλημένο καλλιτέχνη στη Χίο. Το ζευγάρι συλλεκτών τέχνης Tonya και Ato Wright από τις ΗΠΑ, η συλλογή των οποίων εστιάζει στην αφρικανική διασπορά, έχουν προσκληθεί από το DEO Projects ως οι φιλοξενούμενοι συλλέκτες για τη Σειρά Αναθέσεων του 2022. Και οι δύο έχουν αφοσιωθεί στο να εξερευνήσουν νέους τρόπους δημιουργίας τέχνης και στρατηγικά να φέρουν τη δουλειά της Dominique White σε ένα ευρύτερο κοινό.

2) Serapis Maritime | Liquid Grounds

Εικαστική έκθεση

Η έκθεση Liquid Grounds φέρνει σε συνύπαρξη μαρτυρίες, φωτογραφικό υλικό και αντικείμενα της ναυτικής συλλογής της Λαγκάδας Χίου με έργα σύγχρονης τέχνης της καλλιτεχνικής κολεκτίβας Serapis Maritime. Η Serapis Maritime, έπειτα από επιτόπια έρευνα στη Χίο και επικοινωνία με τον πολιτιστικό σύλλογο Λαγκάδας «Κυδιάντα», δημιούργησε νέα έργα, ειδικά γι’ αυτή την έκθεση. Με τις υπάρχουσες θεσμικές και μουσειακές δομές να αποκλείουν την παρουσία της Λαγκάδας από το κυρίαρχο ναυτικό αφήγημα της Χίου, η έκθεση επιδιώκει να εντάξει μια διευρυμένη, πολυφωνική και συμπεριληπτική παρουσίαση της λαγκαδούσικης κοινότητας στη συλλογική μνήμη. 

Ζωγραφικά έργα σε ξύλο φτιαγμένα με την τεχνική της βυζαντινής αγιογραφίας, που υπογραμμίζουν λεπτομέρειες από αρματώματα και σκισίματα διχτυών, παρουσιάζονται στους τοίχους του μουσείου, ανάμεσα στα εκθέματά του, ενώ διαβρωμένα, μπερδεμένα δίχτυα, αλιευμένα σε διάφορα μέρη του Αιγαίου, συν-πλέκονται αγκαλιάζοντας το δάπεδο. Τα φθαρμένα, άχρηστα δίχτυα των ψαράδων, αναδεικνύονται ως πνευματική ύλη μεγάλης αξίας, που διηγείται μια θαλάσσια ιστορία. Η αφήγηση της διαδρομής  ενός ταξιδεμένου υλικού που όμως είχε τεθεί σε αχρηστία, παραμένοντας αθέατο στα βάθη της θάλασσας, συνάδει με την αθέατη ναυτική ιστορία του χωριού της Λαγκάδας και προτείνει μια νέα κατάσταση ορατότητας, μια μεταφορά σε έναν νέο τόπο και χρόνο, για να προσθέσει τη δική του αφήγηση στο παλίμψηστο του νησιού και να γίνει ξανά αντικείμενο της ανθρώπινης εμπειρίας.

3) Rowdy SS | Balance

Live performance 

+

Serapis Maritime | Untitled

Βιντεοπροβολή-παρέμβαση στον δημόσιο χώρο

Η ΔΗΩ προσκαλεί την καλλιτεχνική κολεκτίβα Serapis Maritime και τον περφόρμερ Rowdy SS σε μια συνέργεια που εξερευνά την τομή μεταξύ της σύγχρονης τέχνης και του design και η οποία θα ξεδιπλωθεί μέσω μιας ανατεθειμένης περφόρμανς και μιας εικαστικής παρέμβασης στο δημόσιο χώρο. Οι Rowdy SS και οι Serapis Maritime θα συνδιαλεχθούν και θα παρουσιάσουν στη Χίο νέα, αυτόνομα έργα ύστερα από τον μεταξύ τους διάλογο. Τα τοπικά αρχεία με την αλληλογραφία των ναυτικών και τα παράκτια παρατηρητήρια-βίγλες της Χίου χρησιμοποιούνται ως αναφορές ή μέθοδοι για να σχηματιστεί το εννοιολογικό πλαίσιο του διαλόγου.

Στον επιβλητικό αρχαιολογικό χώρο της Βίγλας Παχή, στη δυτική Χίο, ο Βρετανός περφόρμερ Rowdy SS θα παρουσιάσει μια νέα εκτέλεση του έργου του Balance: πρόκειται για έναν χορευτικό-ηχητικό-οπτικό αυτοσχεδιασμό, μια σπουδή στις χρήσεις του χώρου. Το ερώτημα που μας θέτει είναι πώς χρησιμοποιούμε τον χώρο και πώς ο χώρος με τη σειρά του χρησιμοποιεί εμάς. Ταυτόχρονα πραγματεύεται νέους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να διαθέσουμε τον εαυτό μας, τη φυσική μας υπόσταση, για να συνδεθούμε/αποσυνδεθούμε με/από τους χώρους και να επικοινωνήσουμε. 

Η έννοια της οπτικής επικοινωνίας/τηλεπικοινωνίας καθώς και η έννοια της οργανικής σύνδεσης του ανθρώπου με τον χώρο είναι συνυφασμένες με τις βίγλες, τις φρυκτωρίες της Χίου, όπως είναι η Βίγλα Παχή, στον ευρύτερο χώρο της οποίας παρουσιάζεται η περφόρμανς. Ο Rowdy SS επικαλείται την ιστορική χρήση της τοποθεσίας και την ενέργειά της και συνυφαίνει παρελθόν και παρόν με το σώμα του. Πριν από την παρουσίαση, ο καλλιτέχνης προσκαλεί ντόπιους να του «ταχυδρομήσουν» σημειώματα με ακατέργαστα συναισθήματα και ωμές μνήμες από τη θάλασσα, προκειμένου να τα εντάξει στην παράστασή του, επιφέροντας ο ίδιος, τελετουργικά, την «ισορροπία». 

Μετά την περφόρμανς, για πρώτη φορά το πέτρινο σώμα της επιβλητικής βίγλας Παχή θα λάβει χρήση στο παρόν και θα μετατραπεί σε έργο. Στο βίντεο των Serapis Maritime που θα προβληθεί πάνω στη βίγλα, απεικονίζονται καπνοί φωτιάς σε αργή κίνηση, μια υπόμνηση του οπτικού τηλέγραφου, που ήταν η μεσαιωνική χρήση της βίγλας. Σήματα καπνού, συναγερμός, κίνδυνος, αλλά και προετοιμασία, προστασία, σωτηρία.

Τα στοιχεία του άυλου αυτού έργου, ο καπνός και η φωτιά, φέρουν αμφίσημα μηνύματα και συνειρμούς, εστιάζοντας σε έννοιες όπως η περισυλλογή, η συγκέντρωση, η επιβίωση, αλλά και η καταστροφή, η παγίδευση, το τραύμα. Οι Serapis Maritime με αυτό το έργο-ανάθεση από τη ΔΗΩ συνδέουν το παράκτιο χιακό τοπίο με τα δική τους ποντοπόρο θεματική και τις όψεις του κινδύνου που είναι συνυφασμένος με τη θάλασσα.

Δωρεάν είσοδος σε όλες τις δράσεις

Η DEO Projects και το δημιουργικό πρόγραμμά της για το 2022 τελεί υπό τη χρηματοδοτική υποστήριξη του κύκλου δωρητών της (Στάμος Φαφαλιός, Θεόδωρος Φατσής & Μαρία Απόδιακου, Μαρία Καλομενίδου & Γιάννης Σκούφαλος) καθώς και με την συμπληρωματική υποστήριξη των φιλοξενούμενων συλλεκτών για το 2022 (Tonya και Ato Wright).

Το δημιουργικό πρόγραμμα του 2022 επιμελείται ο διευθυντής και ιδρυτής της DEO Projects, Άκης Κόκκινος

Οι δράσεις στη Βίγλα Παχή και στο ανοιχτό θέατρο Σιδηρούντας γίνονται με την ευγενική παραχώρηση των χώρων από την Εφορεία Αρχαιοτήτων και τον Δήμο Χίου. 

 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ 

1) Σειρά Αναθέσεων x Dominique White | (Under) studies in Non-Description

Περίοδος καλλιτεχνικής φιλοξενίας της Dominique White: Μάιος – Ιούλιος 2022

Εγκαίνια έκθεσης: Σάββατο 9 Ιουλίου, 19:30

Διάρκεια έκθεσης: 9 Ιουλίου – 20 Αυγούστου

Μέρες-ώρες λειτουργίας: Τρίτη έως Παρασκευή 11:00-14:00 και 18:00-21:00, Σάββατο 11:00-16:00

Χώρος έκθεσης: Παλαιοί Στάβλοι Χωρέμικου, Οδός Κοντογιάννη 20, Χώρα Χίου

2) Serapis Maritime | Liquid Grounds

Εγκαίνια έκθεσης: Κυριακή 10 Ιουλίου, 19:00

Διάρκεια έκθεσης: 10 Ιουλίου – 21 Αυγούστου

Μέρες-ώρες λειτουργίας: Τετάρτη έως Κυριακή, 19:00-21:00

Χώρος έκθεσης: Χώρος Μνήμης Λαγκαδούσικης Ναυτοσύνης, Αγία Ειρήνη, Γλυφός, Λαγκάδα Χίου

3) Rowdy SS | Balance

Live performance 

+

Serapis Maritime | Untitled

Βιντεοπροβολή-παρέμβαση στον δημόσιο χώρο

Ημερομηνία-ώρα: Παρασκευή 8 Ιουλίου, 19:30 (περφόρμανς) και 21:00 (βιντεοπροβολή)

Χώρος περφόρμανς και βιντεοπροβολής: Ανοιχτό θέατρο Βίγλα Παχή, Τηγάνι Σιδηρούντας Χίου

ΤΟ ΤΡΙΗΜΕΡΟ ΤΩΝ ΕΓΚΑΙΝΙΩΝ:

Παρασκευή 8 Ιουλίου: Live performance του Rowdy SS στο Ανοιχτό θέατρο Βίγλα Παχή Σιδηρούντας Χίου και βιντεοπροβολή-παρέμβαση από τους Serapis Maritime στη Βίγλα Παχή

Σάββατο 9 Ιουλίου: Εγκαίνια έκθεσης Dominique White 

Κυριακή 10 Ιουλίου: Εγκαίνια έκθεσης Serapis Maritime και ξενάγηση στο νεοσύστατο μικρό μουσείο (Χώρος Μνήμης Λαγκαδούσικης Ναυτοσύνης)

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ

Mε αφετηρία την εικαστική έκθεση της Dominique White, η ΔΗΩ διοργανώνει ένα εκπαιδευτικό εργαστήρι για παιδιά ηλικίας 6-12 ετών. Τα παιδιά θα επισκεφθούν την έκθεση στους Παλιούς Στάβλους του Χωρέμικου και κατόπιν θα παραμείνουν στον προθάλαμο του χώρου για να αλληλεπιδράσουν και να εκφραστούν γύρω από τους άξονες «σχέδιο-ζωγραφική-γλυπτική».

Το εργαστήρι θα πραγματοποιείται στην οδό Κοντογιάννη 20, κάθε Τρίτη στις 11:30 π.μ., από τις 19 Ιουλίου και για τέσσερις διαδοχικές Τρίτες (τελευταία Τρίτη: 9 Αυγούστου). Η διάρκεια του κάθε εργαστηρίου θα είναι περίπου 1 ώρα.

Τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν από τα παιδιά παρέχονται από τη ΔΗΩ και η συμμετοχή είναι δωρεάν.

Συντονισμός εργαστηρίων: Ναυσικά Σαλιάρη, αρχιτέκτων-εικαστικός

Κράτηση θέσης στο [email protected]

Μέγιστος αριθμός συμμετοχών ανά μέρα: 12 παιδιά

- Advertisement -

- Advertisement -

Σχόλια