Έχει αποτύχει στα θέματα παιδείας η δημοτική αρχή

ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΑΝΤΩΝΟΓΛΟΥ |

Τα ζητήματα παιδείας πρέπει να καταλαμβάνουν τις κορυφαίες θέσεις στην ιεράρχηση του δημοσίου διαλόγου. Από την άποψη αυτή χαιρετίζουμε την πρωτοβουλία της Λαϊκής Συσπείρωσης να συζητηθούν αυτά τα φλέγοντα ζητήματα και την στηρίζουμε. Ο δήμαρχος είναι ενήμερος για όλα τα ζητήματα που απειλούν την εύρυθμη λειτουργία όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης εδώ και μήνες. Και όχι μόνο έχει αποτύχει να δώσει λύσεις, αλλά με την πολιτική που ασκεί έχει δυσχεράνει ακόμη περισσότερο την κατάσταση. Να αναλάβει την πολιτική ευθύνη των επιλογών του σε πρόσωπα και πολιτικές και όχι να χρησιμοποιεί ευσχήμως άλλους για να τραβάνε τα βέλη από τον ίδιο που είναι ο κύριος υπεύθυνος.

Θα έπρεπε η δημοτική αρχή να προκαλέσει αυτή τη συζήτηση και όχι να περιμένει να φέρει το θέμα η αντιπολίτευση. Μια και ο δήμος είναι αυτός που έχει υπηρεσίες και επιστημονικό προσωπικό έπρεπε να έχει έρθει σήμερα ο δήμαρχος με ολοκληρωμένο σχέδιο και για το μέλλον της εκπαίδευσης στη Χίο. Και να έρθει εδώ με ζήλο και υπερηφάνεια να το αναπτύξει και όχι να περιμένει πρώτα να ακούσει όλους τους υπόλοιπους. Έπρεπε να είχε ξεκινήσει τον διάλογο με τους εκπαιδευτικούς φορείς εδώ και καιρό με δική του πρωτοβουλία.

Απογοητευτική η τρέχουσα κατάσταση

Οποιαδήποτε σύγκριση της κατάστασης των διδακτηρίων της Χίου με οποιαδήποτε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ακόμα και των φτωχότερων που εντάχθηκαν από το ανατολικό μπλοκ είναι απογοητευτική για να μην πούμε τραγική. Όσοι έχουμε επισκεφτεί σχολεία των εταίρων μας στα πλαίσια Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Συνεργασίας το έχουμε διαπιστώσει ιδίοις όμμασι με μεγάλη μας έκπληξη.

Κάποια από τα διδακτήριά μας, δεν πληρούν όλες τις προϋποθέσεις ασφάλειας για την σωματική ακεραιότητα των μαθητών, ούτε είναι βέβαια ικανά να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού περιβάλλοντος. Να μη συζητήσουμε καν για τις συνθήκες του κορονοϊού που μπορεί να αντιμετωπίσουμε ξανά την επόμενη σχολική χρονιά. Προκάτ και μικρές ακατάλληλες ανήλιες αίθουσες, τοίχοι με προβλήματα υγρασίας και μούχλας, επικίνδυνα απαρχαιωμένα φωτιστικά, υδραυλικές και ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις.

Ενδεικτικά, αναφέρω ότι 20 χρόνια τώρα που διδάσκω στα σχολεία της Χίου, έχει χτιστεί μόνο ένα νέο διδακτήριο στη δευτεροβάθμια.

Τα σχολεία μας είναι υποχρηματοδοτημένα με τη χώρα μας να δίνει το μικρότερο ποσοστό του ΑΕΠ για την παιδεία από όλες τις χώρες της ΕΕ. Από τους Δήμους παρέχεται μια πενιχρή ΣΑΤΑ και για τα κτιριακά, ότι καταφέρει να μπει στο ΕΣΠΑ.

Αυτή η υποχρηματοδότηση ανατροφοδοτεί και επιπλέον κόστος καθώς τα κτίρια είναι ενεργοβόρα και το κόστος συντήρησης τους υψηλό επειδή γίνεται αραιά και με πλημμελή τρόπο.

Το διοικητικό προσωπικό στα σχολεία είναι ανύπαρκτο, το προσωπικό καθαριότητας με συμβάσεις έργου, μερικής απασχόλησης, ελλιπές και κακοπληρωμένο. Ο διευθυντής κάνει τον λογιστή, τον συντηρητή του κτιρίου του εξοπλισμού και τον γραμματέα και αν περισσέψει χρόνος να ανταποκριθεί στον παιδαγωγικό και ηγετικό του ρόλο.

Για τα ζητήματα πληρωμών λογαριασμών ρεύματος, νερού και πετρελαίου συμφωνούμε με το πλαίσιο αιτημάτων της εισήγησης. Δεν θα δεχτούμε καμιά μεταβολή εις βάρος των οικονομικών των σχολείων. Δεν δεχόμαστε την παρακράτηση της σχολικής επιτροπής. Δεν θα δεχτούμε πισωγυρίσματα που θα καταστήσουν τα σχολεία μας ανήμπορα να λειτουργήσουν και θα δυσχεράνουν ακόμη περισσότερο τη ζωή των μαθητών και των εκπαιδευτικών που εργάζονται σε αυτά. Δεν αρμόζουν τέτοιες ασφυκτικές συνθήκες σε χώρες που αρέσκονται να αυτοαποκαλούνται πολιτισμένες.

Παρομοίως συμφωνούμε να δοθούν χρήματα για όσες παραγγελίες υλικού έχουν κάνει οι διευθυντές των σχολείων στηριζόμενοι στην ως τώρα οικονομική κατάσταση και λειτουργία.

Τα αιτήματα που έχουν αναφερθεί ως τώρα από συναδέλφους και οι απαιτήσεις προς την κυβέρνηση και την αυτοδιοίκηση μας βρίσκουν σύμφωνους και είναι και δίκαια και εφικτά. Γιατί ξοδεύονται δισεκατομμύρια ευρώ σε ήσσονος σημασίας δράσεις όπως στολισμοί, επιχορηγήσεις επικοινωνιακής συναλλαγής και προπαγάνδας με τα ΜΜΕ από την μπροστινή και την πίσω πόρτα, γιορτές, πανηγύρια, ενώ τα παιδιά μας δεν έχουν τις συνθήκες για να κάνουν μάθημα ασφαλή, συγκεντρωμένα και αποδοτικά. Ευνομούμενη και πολιτισμένη πολιτεία είναι αυτή που ακόμη και αν έχει ελάχιστα τα κατανέμει με προτεραιότητα την παιδεία και την υγεία των πολιτών της.

Υπάρχει σχεδιασμός για το νέο ΕΣΠΑ;

Πέρα από τα τρέχοντα προβλήματα στο χώρο της εκπαίδευσης τα οποία συζητάμε, πρέπει να μπει στον προβληματισμό μας και ο συνολικός σχεδιασμός για τα επόμενα χρόνια.

Στην επόμενη προγραμματική περίοδο 2021-2027 μέσα από το στόχο πολιτικής 4 που προωθεί κοινωνικές δομές και υπηρεσίες καλύπτεται και ο τομέας της εκπαίδευσης. Πρόκειται για το νέο ΕΣΠΑ από το οποίο θα κληθούμε να αντλήσουμε πόρους για υποδομές και εξοπλισμό.

Σε ποιο σημείο βρίσκεται η προετοιμασία του δήμου ώστε να υποβληθούν προτάσεις και για σχολικά κτήρια και για τον εξοπλισμό τους; Αυτές οι προτάσεις θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις εκπαιδευτικές ανάγκες της Χίου σε βάθος τουλάχιστον 10ετίας. Κι ακόμα θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις εξελίξεις στο χώρο της εκπαίδευσης και της τεχνολογίας με όλα τα νέα ποιοτικά τους χαρακτηριστικά. .

Εμείς λέμε ότι πρέπει να υπάρξει ένας ευρύς διάλογος με όλη την εκπαιδευτική κοινότητα, που να καταλήξει σε ώριμες κι επιλέξιμες προτάσεις. Κι επειδή δεν πρέπει να κοιτάμε το δέντρο και να χάνουμε το δάσος αυτή η προετοιμασία πρέπει να ξεκινήσει άμεσα.

Αναφέρω ενδεικτικά 1-2 περιπτώσεις για να δώσω μια εικόνα των αναγκών, αναφέρθηκαν αναλυτικά και άλλα εξίσου αναγκαία

Στο ΕΠΑΛ Χίου δεν υπάρχουν χώροι να στεγαστούν τα νέα εργαστήρια.

Από το 2001 συζητάμε ότι η τεχνική εκπαίδευση, ένα πολυπληθές, επιτυχημένο και ιδιαίτερα παραγωγικό κομμάτι της εκπαίδευσης παρά τις διαρκείς μεταρρυθμίσεις που την αποδιοργανώνουν και τις ανεπαρκείς εγκαταστάσεις που της έχουν διατεθεί, πρέπει να αποκτήσει επιτέλους το νέο της σπίτι που θα καλύπτει τις ανάγκες της. Κτίρια, εργαστήρια και εγκαταστάσεις.

Το ενιαίο ειδικό γυμνάσιο λύκειο Χίου συστεγάζεται με το εσπερινό γυμνάσιο στη Στρατήδενα. Πρόκειται για σχολείο οκτώ τάξεων, τεσσάρων γυμνασίου και τεσσάρων τεχνικού Λυκείου. Δεν έχει δικά του εργαστήρια, παρότι προβλέπεται να λειτουργήσουν τρεις ειδικότητες. Παρότι είναι ειδικό σχολείο, δεν έχει εγκαταστάσεις πρόσβασης ΑΜΕΑ στις περισσότερες αίθουσες και χρειάζεται επισκευές. Του χρόνου θα λειτουργήσει με τρία προκάτ τα οποία θα κλείσουν σχεδόν ολόκληρο το χώρο διαλείμματος και για τα εργαστήρια η λύση που προκρίνεται είναι να μεταφέρονται οι μαθητές με ταξί στο χώρο του ΕΠΑΛ που μετα βίας μπορεί τώρα να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των δικών του εργαστηρίων.

Προβλήματα χώρου και επισκευών αντιμετωπίζουν επίσης το ειδικό δημοτικό, ειδικό νηπιαγωγείο και το ΕΕΕΕΚ τα οποία στεγάζονται τώρα στο κτίριο του Νοσοκομείου στη Λατομίτισσα.

Γίνεται κατανοητό ότι είναι επιτακτική η ανάγκη ανέγερσης σχολείο συγκροτήματος και για τα σχολεία της ειδικής αγωγής.

Ας αναλογιστούμε σε τι συνθήκες φοιτούν και θα φοιτήσουν τα παιδιά και τα εγγόνια μας. Τι συνθήκες θα τους παρασχεθούν για να αναπτύξουν τη φιλομάθεια, τη σκέψη τους, τον χαρακτήρα τους, τις επαγγελματικές τους δεξιότητες, εργαζόμενα σκληρά και για πολλές ώρες καθημερινά στο σχολείο και το σπίτι.

Δεν νομίζω ότι υπάρχει σε αυτή την αίθουσα άνθρωπος που διαφωνεί ότι πρέπει η παιδεία να είναι η προτεραιότητα μας και ότι πρέπει να απαιτούμε και να δίνουμε καθημερινά και με κάθε τρόπο τη μάχη, με όσους δεν έχουν τη νοοτροπία, τον πολιτισμό, την ενσυναίσθηση και το αίσθημα ευθύνης να πράξουν τα αυτονόητα που αρμόζουν στην παιδεία μιας πολιτισμένης χώρας.

* Ο κ. Δημήτρης Αντωνόγλου είναι επικεφαλής της Χιακής Συμπολιτείας στον δήμο Χίου και το κείμενο αυτό αποτελεί την παρέμβασή του στην θεματική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου για την παιδεία, την Πέμπτη, 2 Ιουλίου 2020.

- Advertisement -

- Advertisement -

Σχόλια